Térfigyelő rendszer az állomásokon

Az ötvenmilliós beruházásnak köszönhetően a remények szerint jelentősen csökkeni fog a bűncselekmények száma. A MÁV Zrt. kedden átadott új biztonságirányítási és felügyeleti központja támogatja a fővárosi és elővárosi vasútállomások biztonságának javulását.A vagyonbiztonsági célokat is szolgáló, napi 24 órában, folyamatosan működő központba közel 200 kamera, mozgás- és nyitásérzékelő jele érkezik be.  A szolgálatot teljesítő vasútőrök az interneten keresztül befutó jeleket a központi terem falán elhelyezett 16 darab nagy kijelzős monitoron, illetve munkaállomásonként két asztali monitoron követik nyomon, és szükség esetén azonnal intézkednek. A térfigyelő kamerák rendszerei a fejpályaudvarok, valamint egyes vasutas települések tapasztalatai alapján mintegy 30-40% csökkentik a bűnelkövetések, lopások, zsebtolvajlások valószínűségét.
A ferencvárosi pályaudvar közelében, a MÁV Vasútőr Kft. központjában kialakított biztonságirányítási és felügyeleti központban március elején kezdődött meg az üzemeltetés. A nemzetközi vasúti és hazai ipari tapasztalatok alapján megtervezett központ jelenleg mintegy 200 darab térfigyelő kamera képét, valamint riasztó, nyitás- és mozgásérzékelő jeleit fogadja a Déli- és a Nyugati pályaudvarról, a székesfehérvári, a ferencvárosi, a ceglédi, a szolnoki, a tatabányai, a vecsési és az üllői állomások területéről, továbbá a Déli összekötő vasúti hídról. A rendszer további bővítése jövő évben megtörténhet, amikor a tervek szerint más hazai vasúti helyszíneket (pl. Keleti pályaudvar, Győr vasútállomás, Budapest-Székesfehérvár vonal állomásai) is bekapcsolnak.
A központ kialakítása biztosítja, hogy az egyes helyekről érkező riasztások esetén – a figyelmeztető akusztikus jelzésen kívül – azonnal megjelenjen a szolgálati hely képe a monitorokon, ezzel segítve a helyszín gyors behatárolását és a szükséges intézkedések megtételét. Ha a riasztási esemény helyszínén tartózkodik mobil járőr vagy vasútőr, annak értesítése és helyszínre irányítása valós időben, a feladat meghatározással együtt megtörténhet. A magán- illetve vasúti vagyont érintő, hatósági intézkedést igénylő esetekben a szolgálatot teljesítő vasútőr a rendőrséget is értesíti. Az események folyamatos figyelemmel kísérése és az elkövető mozgásának követése révén a rendszer segíti a felderítést, miközben a rendőrség vagy a mobil járőr folyamatos tájékoztatást kap a személyazonosításra alkalmas, az elkövető elfogását lehetővé tevő adatokról, információkról.
A vasúttársaság háromfokozatú védelmi felépítésének csúcsát jelentő biztonságtechnikai rendszer amellett, hogy érzékelhetően javíthatja az utasok biztonságérzetét, vagyonvédelmi funkciója révén és az évente 2,2 milliárd forintba kerülő élőerős őrzés egy részének kiváltásából adódóan hosszabb távon jelentős költségmegtakarítást eredményezhet. Tavaly 1865 vagyoni kárral járó eseményre derült fény a MÁV különböző infrastruktúrái elleni támadások során, ami nagyjából 130 millió forintos kárt okozott a vasúttársaságnak. Ez az egy évvel korábbi adatokhoz képest 111 százalékos emelkedést jelent. Összesen 682 esetben loptak vagy rongáltak kábelt. Ez is nagyjából 130 millió forint kárt jelent.