Civil autóból mér a rendőrség

Fotó: STOP/Pi-Zsi

A Ferihegyi Repülőtérre vezető út végén lévő kereszteződésben, ahol kezdődik a Vecsést elkerülő 4-es út 70-ről 50 km/órára kell lassítania az autósoknak, hogy aztán felgyorsítsanak 100-as tempóra. Itt rendszeresen mérnek  a rend éber őrei, sokszor civil autóból, járdaszigeten állva  fényképezik a teli zöldbe 70km/órával berongyoló autósokat. A Ferihegyi Repülőtérre vezető út – vagy ahogy a köznyelv ismeri: a ferihegyi gyorsforgalmi – a Határ úttól vezet egészen a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es Termináljáig, kétszer egy sávban. Ha egyszer az autós felhajt rá, nincs mese, végig kell menni rajta: sem lejönni, sem megfordulni nincs lehetőség. Nem is ez a lényeg, hiszen egy mindössze néhány kilométer hosszú útszakaszról beszélünk, sokkal inkább az, hogy ezen az útszakaszon 70 km/órás sebességkorlátozás van érvényben, amely egészen a vecsési nagy kereszteződésig tart, leszámítva az 1- es Terminál előtti rövid szakaszt, ahol 50km/órára csökkentik a megengedett sebességet.
A ferihegyi gyorsforgalmi – a belvárosból kifelé jövet, a 2-es Terminál irányába – az 1-es Terminál magasságában kétszer kétsávossá bővül, amelynek végén egy hatalmas balra fordító kanyar vezet fel minket a 4-es útra, amely a 2/A és 2/B Terminálokhoz visz, 100 km/órás sebességkorlátozással. A bökkenő épp csak ott van, hogy a 70-es szakaszt egy vecsési kereszteződés (a 4-es számú főút és a 400-as számú út kereszteződése) töri meg és egyúttal redukálja 50 km/órára (hiszen a KRESZ-ből tudjuk, hogy minden kereszteződés feloldja a korábbi útszakaszra vonatkozó sebességkorlátozást). Igaz, hogy a kereszteződés előtt és után is hét, azaz hétsávos az út a 200E számú BKV-járat megállóinak buszöblei miatt, a szabály az szabály, még akkor is, ha ide s tova 100 méteren belül a hét sáv kétszer kettőre szűkül, a sebességhatár pedig felcsúszik 100 km/órára, hiszen ott kezdődik a 4-es főút.

Fotó: STOP/Pi-Zsi

Ha a belvárosból kifelé haladó autós a vecsési kereszteződésben pirosat kap, nincs semmi probléma, hiszen mire álló helyzetből eléri a kereszteződés utáni rövidke szakaszra érvényes 50 km/órát, majdhogynem már a 100-as tábla mögött halad. Ha azonban teli zöld a lámpa, őszintén: ki az az autós, aki egy ránézésre is borzasztó széles (még egyszer mondom: hét sávos!) úton 70 km/óráról lelassít 50 km/órára a kereszteződésben, hogy aztán 100 méter múlva a duplájára gyorsítson? A magyar mentalitás sajnos csírájában fojtja el a volán mögött ülő sofőrök effajta problémáját, hiszen elevenen él bennünk a kifogás, hogy épp akkor válunk veszélyforrássá, ha lassítunk, nem pedig akkor, ha 70-nel gurulunk át – a többiekkel együtt – az 50-es kereszteződésen, a kifelé vezető három sáv egyikén.

Néhány nappal ezelőtt egyik kedves olvasónktól kaptunk egy fülest, mely szerint a rendőrség napról napra örömmel pásztázza sebességmérő kameráival ezt a körülbelül 100 méter hosszú útszakaszt, 50-es táblánál (az eset pikantériája, hogy még tábla sincs, csak tudnunk kell a KRESZ-t) 70-nel száguldozó autókra vadászva, amely ugye barátok között is 30 ezer forintot jelent, már akkor is, ha az illető épp csak 65 km/órával autózott a 100-as tábla felé. 70-es táblánál 84 km/órás sebességért elvben még nem büntetnek, ha azonban valaki itt 84-gyel szalad bele a kereszteződésbe (abban a hitben, hogy az még nem büntethető), a rendőrség rajta máris nem 30 ezret, hanem ennek másfélszeresét kaszálta.

Fotó: STOP/Pi-Zsi

Olvasónk azt mondta (ahogy azt egyébként néhány évvel ezelőtt már néhány másik hírportál meg is írta), hogy a rendőrök sunyi módon, a kanyar külső ívén kívül emelt hatalmas reklámplakátok mögül, a bozótból fotóznak, mi azonban kint jártunkkor teljesen mást tapasztaltunk: a traffipax a kereszteződés kellős közepéről, arról a járdaszigetről fotózott, amelyen a jelzőlámpa is áll. És ami az egész történetet megszínesíti: mindezt egy bordó, Toyota Corolla típusú civil autóból.

Természetesen megkerestük a rendőrséget az esettel kapcsolatban, aki több kérdésünkre is megpróbált kimerítő választ, vagyis magyarázatot adni. “Az említett útszakaszon érvényben lévő sebességhatárt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. határozza meg, különböző közlekedési szempontok alapján. A Monori Rendőrkapitányság illetékességi területén 2011.01.01-12.31. közötti időszakban összesen 192 személyi sérüléses baleset történt, 24-gyel kevesebb, mint az előző év hasonló időszakában. A kapitányság Közlekedésrendészeti Osztályán rendszeresített sebességmérő készülék folyamatos vezénylésével – a balesetileg frekventált útszakaszokon – tovább fokozzuk az ellenőrzések számát, mivel a bekövetkezett közlekedési baleseteknél 30%-ban elsődleges, míg 25%-ban másodlagos baleseti ok a sebességtúllépés vagy a sebesség helytelen megválasztása. Baleset-megelőzési tevékenységünk kiemelt feladata 2012-ben is többek között a sebességtúllépés, ittas járművezetés, valamint a biztonsági öv használatának ellenőrzése” – áll a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság hivatalos válaszának első felében. Vagyis az indok továbbra is a baleset megelőzése az említett szakaszon, amit statisztikai adatok támasztanak alá.

A rendőrség levelében nem cáfolta, hogy rendszeresen végeznek sebességmérést a 4-es számú főút és a 400-as számú út kereszteződésében, a miértekre és a hogyanra pedig a következő a hivatalos magyarázat: “A sebességmérő készülék felállítási helyének kijelölését minden esetben elemző-értékelő munka előzi meg, melynek során egy adott időszak baleseti helyzetét vesszük alapul. Ennek során a rendőrkapitányság valamennyi, balesetileg frekventált útszakaszán visszatérően ellenőrizzük a gépjárművek sebességét. A Vecsés lakott területén található 4-es és 400-as főút kereszteződése baleseti szempontból kiemelt jelentőséggel bír, mivel az ott bekövetkezett balesetek jelentős része a gyorshajtásra vezethető vissza. Az útkereszteződés forgalomirányító fényjelző készülékkel biztosított, illetve gyalogátkelőhellyel ellátott, ami önmagában is veszélyforrást jelent. Kollégáink a sebesség ellenőrzését a hatályos jogszabályok betartása mellett, a szakmai elvárásoknak megfelelően végzik.”

Fotó: STOP/Pi-Zsi

Végezetül pedig egy kis ismétlés a KRESZ-ből: “A közúti forgalom ellenőrzése során a közúti forgalom ellenőrzését végző berendezést és/vagy azt a járművet, amelyben a közúti forgalom ellenőrzését végző berendezés üzemel, a közúton úgy kell elhelyezni, hogy az a gyalogos- és járműforgalmat indokolatlan mértékben ne akadályozza. A közúti forgalom ellenőrzését végző jármű a járműforgalom elől elzárt területen, továbbá a közútnak azon a részén is elhelyezhető, ahol a járművek megállása vagy várakozása tilos. A rendőrség által végrehajtott sebesség ellenőrzés nem csak megkülönböztető jelzéssel ellátott gépjárműből történhet, ezen feladat rendőrségi jelleg nélküli gépkocsival is végezhető.”

A rendőrség tehát megmagyaráz mindent, és ha jön a csekk, legtöbbször nem tehetünk semmit. Vigyázzunk hát, mert mindenhol ott vannak, és véssük eszünkbe: minden kereszteződés 50 km/óra!

forrás: http://stop.hu