Kínai pénzből épülhet a ferihegyi gyorsvasút

A Keleti pályaudvart a Liszt Ferenc reptérrel összekötő gyorsvasúttal kapcsolatos egyezményt írt alá a napokban a magyar miniszterelnök és a kínai miniszterelnök-helyettes, ugyanerről kötött együttműködési megállapodást a MÁV és a kínai vasúttársaság. Korábban úgy volt, hogy a kínaiak koncesszióban felépítik a pályát, de a Pesten járt sanghaji mérnökcsoport nem győződött meg a vállalkozás gyors megtérüléséről. Ezért, ha lesz Ferihegy-expressz, akkor kínai hitelkeretből épül, kínai cégek bevonásával.

Komplett sanghaji mérnökcsapat vizsgálta az elmúlt hónapokban a Ferihegy-expressz megvalósítási lehetőségeit. Részleteket egyelőre nem tudni, de arról információink szerint meggyőződtek az egyébként nyereséges sanghaji reptéri vonatot építő mérnökök, hogy ez egy nagyon lassan (vagy egyáltalán nem) megtérülő beruházás lenne Budapesten. Úgy tudjuk, hogy ezért kútba esett az a magyar kormány által szorgalmazott verzió, hogy a kínaiak saját pénzből, koncesszióban építsék meg a reptéri vasutat, és működtessék cserébe meghatározott ideig. A kínai vasút-építési lobbi azonban elszánt, és magyar részről is van fogadókészség, ezért várhatóan hitelből épülne meg a gyorsvasút, már ha eljut odáig a 40-50 milliárd forintosra tervezett beruházás. (A kínaiak által felajánlott egymilliárdos hitelkeretből bőven futná erre.)

forrás: iho.hu

A beruházásról egyelőre azt lehet tudni, hogy a gyorsvasút egyik végállomása a Liszt Ferenc reptér lesz, a másik pedig a Keleti pályaudvar (térképen a zöld vonallal jelzett.). Ezzel lényegében eldőlt, hogy a repülőtérhez nem a 3-as metrót vezetik ki és úgy tűnik, hogy végleg elvetették azt a korábban Demján Sándor üzletember nevével fémjelzett változatot is, ami szerint a vonatok a Nyugatihoz (és persze a Westendhez) futottak volna be a repülőtérről.

Szakmai körök szerint a Ferihegy-Keleti expressz nem lenne jó, ha külön megépített, zárt pályán járna. A 20 percenként ide-oda suhanó vonatok ugyanis nem használnák ki teljesen a lehetőségeket. Ezért azt a megoldást szorgalmazzák, ami szerint négy vágányosra bővülne és korszerűsödne a jelenleg is meglevő két vágány. Így az elővárosi vonatok is gyorsabban, kényelmesebben bejuthatnának a városba, de az expressznek is elsőbbsége lenne.

forrás: Index