Új KRESZ-t alkotnak

A módosítások helyett új, az uniós normáknak is megfelelő KRESZ-t alkotnak a szakpolitikusok, az illetékes minisztériumok és a társadalmi szereplők. A Parlament egyik tárgyalójában ült össze szerdán délután először az a munkacsoport, melynek feladata a hazai közúti közlekedés-szabályozás hibáinak feltárása egy majdani új KRESZ, egy finomabb szabálysértési törvény megalapozásához és egyéb kapcsolódó jogszabályok átalakításához. A rendelkezés akár még az idén életbe léphet.

“Az első ülésen két izgalmas tapasztalatot is leszűrhettünk. Az egyik, hogy legyen bár nyugalmazott rendőr, kerékpáros érdekvédő, teherfuvarozói egyesületi tisztségviselő, gépjárművezető-oktató, parlamenti képviselő vagy akár újságíró, ha valóban közlekedik, autózik Magyarországon, nagyon hasonlóan képes látni a jelenlegi rendszer hibáit és a megoldási lehetőségeket. Pártsemleges, politikasemleges téma ez, meg kell becsülni az ilyet.A másik, és ez már konkrét azonnali és távlati javaslatok megfogalmazását is előre vetíti, hogy az objektív felelősségi rendszer ezer sebből vérzik, számos szempontból kontraproduktív, valóban egzisztenciálisan fenyeget polgárokat, valamint hogy a jelenlegi bírságolási törvényi szabályozás  teljességgel aránytalanná teszi a közlekedési vétségek, szabálysértések, bűncselekmények szankciórendszerét. (50 ezer egy beragadás a piros lámpába, 15 ezer egy megfordulás az autópályán, hogy mást ne mondjunk).Hogy mikor lesz először az utakon is érzékelhető hatása a munkacsoport működésének, még nehéz megmondani, de mivel kormányoldali érdeklődés is mutatkozik irántunk, remélhetőleg már az egészen közeli döntésekben is lesz módunk képviselni a magyar közúti közlekedők józan eszét.”  forrás: vezess.hu

A jelenleg hatályos KRESZ-t, a közúti közlekedési szabályozást 1975-ben miniszteri rendelettel léptették életbe, az elmúlt 37 év alatt negyvenszer módosították; a hatályos szabályozás sok tekintetben elavult, a változtatások ellenére sem alkalmas arra, hogy az elvárt joghatásokat érvényesítse – mondta Garamvölgyi László, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) szóvivője. “Az életszerűtlen közlekedési szabályokat már nem érdemes tovább toldozgatni-foltozgatni, így egy kodifikációs eljárás keretében újat kell alkotni, amely az uniós normáknak is megfelel” – tette hozzá.
Garamvölgyi László közlése szerint a rendőrségnek, az illetékes minisztériumnak vannak javaslatai az új, életszerű helyzetekre épülő KRESZ-szabályok megalkotására, és amennyiben a szakpolitikusokkal és a civilekkel is sikerül megegyezniük, az új törvény már akár idén, vagy január elsejével életbe léphet.
Az ORFK szóvivője emlékezetett: április 15-én lépett hatályba a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásokról és a szabálysértési nyilvántartásokról szóló törvény, ez érintette a KRESZ-t is, és a jogalkotók már közvetlenül életbelépését követően kérték a módosítás felülvizsgálatát, arra hivatkozva, hogy álláspontjuk szerint túlszabályozott lett a rendszer, és ezzel párhuzamosan a szankciók is túl szigorúvá váltak. A dandártábornok, utalva arra, hogy a korábbi helyszíni szabálysértési bírság 3 ezertől 30 ezer forintig terjedő összege 5 ezer és 50 ezer forint közötti összegre emelkedett, megjegyezte: A korábbi 180 szabálysértéssel szemben az új törvény összesen 86 szabálysértési tényállást tartalmaz, ezek mindegyikében a rendőrség kizárólag helyszíni bírságot szabhat ki. Az új szabályozás egyfelől fix tarifákat is tartalmaz a KRESZ szabályainak megsértése esetén, de a rendőrnek mérlegelési jogot is ad. Garamvölgyi László a rendőrségi statisztikai adatokat ismertetve azt mondta: az új rendelkezések alapján az elmúlt egy hónapban átlagosan 6.500 forint helyszíni bírságot szabtak ki, vagyis egyéni mérlegelés alapján az ötezer forintos alsó határ felé közelítve állapították meg a bírságot, amelyet a szabálysértőnek 30 napon belül, csekken kell befizetnie. Az ORFK szóvivője a helyszíni bírsággal kapcsolatos félreértések elkerülésére hangsúlyozta: a helyszíni bírság nem azt jelenti, hogy a szabálysértőnek a helyszínen kell a rendőrnek megfizetnie a büntetést, ugyanis a rendőr pénzzel továbbra sem dolgozhat. A sajtóban korábban megjelent bankkártyás fizetési lehetőségről sem született döntés. A kiszabott szabálysértési bírságot kizárólag postán, a rendőr által kitöltött csekken lehet befizetni.
Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a rendőr – a szolgálati törvény és szabályzat alapján a fokozatosság elvét követve – előbb figyelmeztet, így sokszor még a helyszíni bírságot sem szükséges kiszabnia. A rendelkezés azonban nem ad mérlegelési lehetőséget például a sebességtúllépés, vagy az ittas vezetés esetén, ilyenkor fix tarifát kell a rendőrségnek alkalmaznia – fűzte hozzá.

Vecsésen is a napokban fejeződik be a Polgárőrség által végrehajtott közlekedési táblák állapotának felmérése.  Már több helyen látni, hogy pl. a fál lombjai által eddig eltakart KRESZ-táblákat újra láthatóvá tették lombritkítással.
Köszönjük!