Vasúti állomásokat újít fel a MÁV

Az év végéig befejeződik a Budapest?Újszász?Szolnok vasútvonal 19 állomásának mintegy 1,1 milliárd forintból végrehajtott rekonstrukciója – mondta a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese hétfőn Nagykátán. A sikeres gyömrői modellt, miszerint a helyi önkormányzat üzemelteti a vasútállomást több település is átveszi ezen a vonalon.

Mindenki számára általános tapasztalat a leromlott vasútállomások látványa bármerre is járunk az országban. Pedig egy magára adó település, ahol a polgármesternek és a képviselőinek is fontos a városkép, ott ezt rendben tartják. A megnyerő és élhető környezet kialakítása mindenki számára fontos lenne.

Pál László a már felújított nagykátai vasútállomáson tartott sajtótájékoztatón ismertette a nagyszabású korszerűsítési program eddig befejeződött és még folyamatban lévő elemeit.
Közölte: a MÁV Zrt. önerőből finanszírozza a mintegy 1,1 milliárd forintos beruházás-sorozatot, amely a vonal kilenc állomásán már elkészült, további tíz megállóhely pedig az év végéig újul meg.
Két helyszínen – Maglódi nyaralónál és Szentmártonkátán – a korábbi épületek elbontását követően új utasfelvételi létesítményeket építenek.     Elmondta: a fejlesztést azt tette szükségessé, hogy a 120a jelű Rákoshegy?Újszász?Szolnok vasútvonal utasforgalma folyamatosan növekszik. Évente több mint 8,5 millió utas számára kíván a kor követelményeinek megfelelő, komfortos feltételeket biztosítani a vasúttársaság.
A helyettes vezető kiemelte, hogy a felújítások után az utasok kényelmes, jól tisztán tartható, akadálymentes, klimatizált és korszerű fűtéssel ellátott utastereket vehetnek birtokba. Az esőbeállók kivitelezése lehetővé teszi jegykiadó automaták későbbi beépítését.

Jelezte: a jól működő gyömrői modellt alapul véve az egységes belső kialakítású, ám eredeti arculatukat megőrző, esetenként műemlék vagy műemlék jellegű épületek üzemeltetésével több helyen is az önkormányzatokat bízza meg a vasúttársaság. Ennek az eddig egyedülálló és sikeres modellnek a lényege, hogy a település és a MÁV közösen újítja fel a vasútállomást, majd az önkormányzat átveszi az üzemeltetést. A gyömrői önkormányzat miután átvette a pályaudvar üzemeltetését, új térfigyelő kamerákat telepített és havi 200-250 ezer forint bevételre tesz szert. Ebből ugyan 150-180 ezer forint megy el karbantartásra, de cserébe biztonságosabb pályaudvaron várakozhatnak a helyiek.
A Gyenes Levente gyömrői polgármester korábban elmondta, hogy a pályaudvar karbantartását a szolgáltató egységek bérleti díjából fedezik. ?A gyömrői állomáson képek lógnak a falon és a mosdóba is tudunk kéztörlőt biztosítani. Ezek egy átlagos magyarországi pályaudvaron mind hiányoznak? ? tette hozzá.Ennek költségét az állomás területén található büfé bérleti díjából fedezik.
A MÁV ezzel kapcsolatban megkereste az érintett települések polgármestereit, Sülysáp, Maglód, Mende, Zagyvarékas, Tápiószecső valamint Tápiószele helyhatósága már vállalta az együttműködést.
Eszerint az önkormányzat szabadon vállalt közfeladatként végzi az állomásépületek és közvetlen környezetük működtetését, alapvető karbantartását, ezért cserébe a MÁV támogatást nyújt.  A program megvalósulásától az érintettek az utasok számára is jól látható, értékelhető szolgáltatási minőségjavulást várnak.

Helyzet Vecsésen

Vecsésen pár éve,  2005-ben újították fel az állomást, amelyet továbbra is a vasúttársaság kezel és tart fenn. Sajnos a jelenlegi állapotán már nem látszik ez. Jelentős személyforgalmat bonyolít az állomás és áruforgalom is van , a vágányok között szalagkorlát a biztonsági kerítés. Emelt szintű peronokat találunk az állomáson, melyeket az aluljárón át lehet megközelíteni. Néhány hónapja a MÁV térfigyelő rendszert telepített az állomásra.

A mozgáskorlátozottak fel- és lejutását liftek hivatottak megkönnyíteni, habár lezárva tartják őket. Ezeket is megrongálták már,  működésképtelenek.

A peronokon padok és üvegezett esőbeállók vannak, többségéből azonban már hiányzik az üveg. Ugyancsak az aluljárón keresztül juthatunk át az állomás túlsó oldalára. Az aluljáró falait, az esőbeállókat falfirkák csúfítják.

Az esőcsatornákon az erős emberek gyakoroltak, többségét letépték. Egy kocsma is üzemel a felvételi épülettel átellenben a sarkon. Az állomás végpont felőli végén egy fél- és fénysorompóval biztosított vasúti átjáró van. A vágányokkal párhuzamosan mindkét oldalon zajvédő fal húzódik hosszan a település házai között.

Nem az állomás része ugyan, de a végponti bejárati jelzőktől nem messze egy gyalogos felüljárón át lehet közlekedni. Nagyszerű fotóhely a vasútbarátoknak, hisz alatta ívben fekszenek a vágányok, csak épp ez a régi Vashíd is balesetveszélyes állapotban van.

Drótháló több helyen szétszakítva, az odavezető járdák és a lépcsők körül sok a szemét. Erre is ráférne egy felújítás, de legalább biztonságossá kellene tenni.