A helyi médiában is a minőség a döntő

“Önkormányzatok és a helyi sajtó” címmel  konferenciát tartottak ma Gödöllőn, melyen honlapunk szerkesztősége is részt vett.

A  konferencia résztvevői, közel 150 polgármester, újságíró és médiakutató megállapította: a helyi média erősödik és jelentősége nő. Ezen a téren még a nyomtatott sajtóformák vezetnek, de a honlapok és a sugárzott sajtó integrációja a komplex önkormányzati kommunikáció és a településmarketing irányába fejlődik.

Hazánkban a helyi sajtónak csupán tizede van az önkormányzatok közvetlen tulajdonában. A konferencián többen hitet tettek a tiszta kereskedelmi modell mellett, de ezzel az állásponttal szemben a sikeres önkormányzati főszerkesztők a szakmai igényesség fontosságát hangsúlyozták, a tulajdonos mindenkori kiszolgálása helyett.

Kleer László, a MÚOSZ elnökségi tagja az önkormányzati sajtó objektivitásával kapcsolatos fenntartásainak adott hangot, mondván: hogyan is várhatnánk tárgyszerűséget olyan szerkesztőktől és újságíróktól, akik egzisztenciálisan az önkormányzattól függenek. Véleménye szerint mindössze a rendszerváltozás utáni első két évben lehetett sajtószabadságról beszélni, azóta ismét teret nyert a cenzúra és az öncenzúra.

Csak részben értett egyet ezzel Halász Gábor kiskutasi polgármester, aki szerint az önkormányzati sajtó legfontosabb szerepe a korrekt és hiteles tájékoztatás, a leírtakkal kapcsolatos kritikának az olvasóban kell megfogalmazódnia. A helyi és országos média működésében is járatos – jelenleg a keszthelyi Helikon Rádiót igazgató – Halász Gábor úgy véli: az önkormányzattól való valódi függetlenség záloga a magántőke bevonása és az önálló gazdálkodás.

A gyors és pontos tájékoztatást nevezte az önkormányzati média legfontosabb feladatának Péterfi Csaba, Gödöllő város kommunikációs igazgatója is, hozzátéve, hogy ügyelni kell a helyes arányokra, a hírek súlyozására és tálalására. Péterfi Csaba szerint a polgármester jobbkeze a kommunikációs szakember, akinek mindenről tudnia kell, akinek észre kell vennie és ki kell javítania a főnöke esetleges hibáit, sőt esetenként irányítania is kell a településvezetőt.  A kommunikációs igazgató mindemellett felhívta a figyelmet a jó településmarketingre, aminek mindig a pozitívumokat kell hangsúlyoznia és hírértékű eseményekkel kell meghódítania az országos nyilvánosságot.

Két előadás is bizonyította, hogy keveset tudunk a magyar ?sajtójéghegy? 82 százalékát kitevő, ?vízvonal alatti? helyi médiumokról, amelyek tudományos elemzése csak mostanában indul. Nyilvánvalóvá vált, hogy a települések jövőbeni kommunikációja a digitális megoldások nélkül elképzelhetetlen. A kezdeti mérések azt igazolják, hogy az internet elsődleges lehetősége a közösségépítés, mert városias településeink lakosságának fele már regisztrált valamelyik közösségi oldalon.

Az ismert internetes közösségi oldalakon (Facebook, Twitter, Iwiw, stb) való megjelenés mellett fontos a települések saját honlapjának valamilyen formában való interaktívvá tétele is. Ennek segítségével azonnal, közvetlenül megismerhető a lakosság véleménye az önkormányzati intézkedésekkel kapcsolatban, igaz megvan az a veszély, hogy esetleg sértő, szélsőséges, hamis vagy uszító tartalmak is felkerülhetnek.

A konferencia résztvevői a szakemberek továbbképzését, a tapasztalatok átadását és a sikeres modellek terjesztését rendkívül fontosnak tartják, ezért 2013-ban a MÖSZ és a MÚOSZ újabb tanácskozásokat szervez és közös képzési programot indít.