BKV helyett Volán – kezdődnek az egyeztetések

Volánbusz2013. május 1-jétől nagy változások állnak be az BKV agglomerációs járatainál, ugyanis ezeket a járatokat a Volánbusz veszi át.

Tarlós István főpolgármester csütörtök délelőtt folytat megbeszéléseket Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszterrel az agglomeráció közösségi közlekedéséről. Erről a főpolgármester szerdán beszélt a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában. Tarlós István azt mondta, bizonyos abban, hogy szót fognak érteni a miniszterrel a témában, hozzátette ugyanakkor, hogy szerencsésebb lett volna, ha előzetesen a tárca egyeztet a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) és a BKV-val, mert olyan adminisztratív folyamat indult el, amelyet nehéz lesz megállítani. Közölte: nincs bizonyítéka, de ésszerű feltételezni azt, hogy egyes települések kérték a minisztériumot arra, hogy a BKK helyett a Volánbusz szolgáltasson, mivel egyes települések a méretükhöz képest viszonylag sok pénzt fizetnek a Budapesti Közlekedési Központnak a szolgáltatásért. A főpolgármester kitért arra: az az érzése, hogy egyes agglomerációs települések nem az utasok érdekeit tartják szem előtt, hanem “rosszul értelmezett helyi önkormányzati érdeket”.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet után a legnagyobb érdek-képviseleti tömörülés, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) is tárgyalásokat kezdeményez a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) agglomerációt érintő buszjáratainak átadásáról a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal. A BKSZSZ álláspontja szerint a járatok átadása a Volánbusznak a BKV “megkurtítását” jelenti, és ez sem a társaság, sem az utazók, sem a főváros érdekeit nem szolgálja, ezért egyeztetnének Németh Lászlóné miniszterrel és Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkárral. Hozzátették: a döntéssel a főváros elveszíti bevételét ebből a szolgáltatásból, miközben a korábbi hitelek terhe Budapestet és a BKV-t sújtja, az utasok többletkiadásra, hosszabb menetidőre számíthatnak, emiatt a közösségi közlekedés helyett az autós utazást választhatják. A szakszervezeti szövetség tiltakozik az olyan döntések ellen, amelyek a BKV-s dolgozók munkahelyét veszélyeztetik és csökkentik a közösségi közlekedés bevételeit.

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint a háttérben finanszírozási vita húzódik. A BKK megalakulása után ugyanis nem sokkal megszűnt a fővárosi és agglomerációs közlekedést összefogó Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ), ennek folyományaként a MÁV-Start és a Volánbusz hiába kéri saját tarifarészét a fővárost is érintő helyközi járatok bevételéből.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium múlt pénteken közölte, hogy május elsejével kilenc agglomerációs települést érintő autóbuszjáratokat vesz át a BKK-tól, illetve a BKV-tól a Volánbusz. A változás Budakeszit, Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt, Szigetszentmiklóst és Törökbálintot érinti. E településeket jelenleg 27 nappali és 8 éjszakai autóbuszvonalon összesen 132 autóbusszal szolgálják ki.
A szaktárca jogszabályi kötelezettségre hivatkozva hozta meg a döntést, mivel a személyszállítási szolgáltatásokról szóló, tavaly elfogadott törvény és az erre vonatkozó uniós rendelet alapján a BKV belső szolgáltatónak minősül, ezért 2013. május 1-jétől Budapesten kívül nem láthat el közszolgáltatási feladatokat.

A Volánbusznak erre az átállásra alig 4 hónapja maradt. Hétfőn jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben, hogy a járműbeszerzési tendert írt ki a cég 114 új autóbusz szállítására, amelyből 33 darab alacsony-padlós szóló busz, 35 darab alacsony-padlós és hosszú szóló jármű, 46 darab pedig alacsony-padlós csuklós autóbusz.  Ugyancsak január 25-ig kell jelentkeznie a pályázóknak a használt autóbuszok bérlésére, és a bérlet ideje alatti javítási, karbantartási feladatok ellátására és tárolására kiírt tárgyalásos eljárásra.
A 132 darab használt autóbuszt – a kiírás szerint – Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Szigetszentmiklós, Törökbálint térségében közlekedtetnék, és az első tárgyalást március 11-én tartanák.