Gazdaságélénkítés a repülőtér vonzáskörzetében

AirLED 04Együtt fejlesztenék a Liszt Ferenc repülőtér térségének gazdaságát az érintett önkormányzatok. Az ehhez szükséges tudásbázis összegyűjtéséről Budapesten tartottak konferenciát csütörtökön.

Az úgynevezett airLED-projektről (Local Economic Development in Airport Catchment Areas, azaz Helyi gazdaságélénkítés a repülőterek vonzáskörzetébe) szóló konferencián négy térség képviselői vettek részt: Budapest, a lengyel Mazovina, a szlovén Gorenjska és az olasz Emilia-Romagna tartomány.
A projekt célkitűzése a közép-európai repülőterek vonzáskörzetének integrált policentrikus fejlesztése, figyelembe véve a partnerek ?Airport City?-vé, azaz ?Repülőtéri Várossá? válásával kapcsolatos elképzelését. A mintegy 140 millió forintból megvalósuló projekt finanszírozásának döntő részét az Európai Regionális Fejlesztési Alapból (ERFA) származó támogatás teszi ki, intenzitása közel 83%.

A partnerség közös ambíciója, hogy 2014. december végéig közösen kidolgoznak egy stratégiai keretrendszert, amely megfelel az igényeiknek, illetve amely alapul szolgálhat más régiók fejlesztési elképzeléseihez is. A stratégiaépítést szakmai partnerek és társult intézmények (regionális hatóságok és az Airport Regions Conference, mely a repülőtéri régiók önkormányzatainak szervezete) is támogatják a projekt során. A stratégiaépítés három tematikus pillér mentén folyik: (1) Logisztika és szállítás, (2) térségfejlesztés, környezet és építészet és (3) üzletfejlesztés és befektetések.

AirLED 01A projekt megvalósulását szakmai partnerként a Budapest Airport is támogatja. A cég üdvözölte a regionális szereplők összefogását a térség gazdasági fejlődése érdekében, hiszen ez nemcsak a budapesti repülőtér, hanem a környékbeli üzleti szereplők, az érintett önkormányzatok és az egész magyar gazdaság jól felfogott, közös érdeke. .

Ughy Attila, Budapest XVIII. kerületének polgármestere a tanácskozás szünetében tartott sajtótájékoztatón azt mondta, eddig nem volt arra sem lehetőség sem akarat, hogy a reptér közelségéből származó előnyöket feltárják és felhasználják a régióban lévő önkormányzatok. Mint mondta, egyéni ötletek mindig voltak, de ezek csak lokális érdekeket szolgáltak.

A modern kor komplex közlekedési csomópontjai a repülőterek, amelyek a közvetlen környezetüknek olykor sok fejfájást okozhatnak (például mert működésük zajjal vagy megnövekedett forgalommal jár), de egyben számos lehetőséget is magukban rejtenek.
Az üzleti élet nemzetközivé válásával a repülőtereket és a környező térségeket egyre inkább a helyi gazdaságfejlesztés katalizátorainak tekinthetjük. A vállalkozások bővüléséhez megfelelő területekre van szükség. Ennek ellenére a repülőterek környékének fejlesztései talán a legkevésbé tervezettek más gazdaságfejlesztési szektorokhoz képest. Ez nem véletlen, hiszen a repterek integrált gazdaságfejlesztése óriási kihívás: a cél elérése érdekében szükséges a feladatok és felelősségi körök funkcionális elosztása a repteret körülölelő települések között, valamint erősíteni kell az együttműködést a különböző érdekelt felek, például önkormányzatok, fejlesztési ügynökségek és magánvállalatok között.

Földrajzi fekvéséből, meglévő légi, vasúti, közúti közlekedési infrastruktúrájából kiindulva a budapesti repülőtér ?Kelet kapujának? tekinthető, a kontinenseket összekötő személy- és áruszállítás potenciális központja, fejlesztések alapja lehet.
Az airLED program számos olyan gondolatot fogalmaz meg, számos olyan célt és eszközt sorol fel, amelyek segítenek abban, hogy a jövőnk tervezésekor hatékonyan tudjunk építeni a meglévő adottságokra. A cél egy szinte önálló városként működő “aerotropolisz”, amelynek segítségével elérhető a repülőtéri területek beillesztése ? a főváros bevonásával ? a városfejlesztési koncepciókba.