Megtartja Vecsés a járóbeteg-szakellátását

rendelőZajlanak az előkészületek az önkormányzati járóbeteg-szakellátás állami átvételére. Az önkormányzatoknak már csak bő három hetük van arra, hogy eldöntsék, május elseje után is vállalják-e a járóbeteg-szakellátás működtetését.

Az egészségügyi államtitkárság a kormány honlapján felidézte, hogy az önkormányzati járóbeteg-szakellátási kötelezettség átadását előkészítő törvény módosítása 2012. december 28-án lépett hatályba. Az érintett helyi önkormányzatoknak ? döntésük szerint ? fel kell készülniük járóbeteg-szakellátási kötelezettségük átadására. Február 15-ig kell nyilatkozniuk arról, hogy e feladatok ellátását továbbra is folytatni kívánják-e. Ahol ezt az érintett önkormányzat a továbbiakban nem vállalja, a feladatot 2013 májusától már állami irányítás mellett látják el az intézmények.

A múlt év elején a megyei önkormányzatok és a főváros fenntartásában álló intézmények, majd május elsejével az összes fekvőbeteg-ellátó intézmény állami fenntartásba került. Az egészségügyi ágazatvezetés korábban azt tervezte, hogy a járóbeteg-szakellátó intézményeket 2013. január elsejével vennék át. Tavaly decemberben a parlament egészségügyi bizottsága a legutóbbi egészségügyi salátatörvényhez benyújtott módosító indítványában a szakrendelők május elsejei átvételének előkészítő szabályozására tett javaslatot.

Vecsésen a  Képviselő-testület 2013. január 29-i, keddi ülésén dönt arról, hogy  2013. április 30-át követően folytatja e a Vecsési Egészségügyi Szolgálat keretén belül a járóbeteg szakellátást, részlet az előterjesztésből:

Amennyiben az önkormányzat február 15-ig nem dönt vagy nem tájékoztatja a minisztert,  úgy kell tekinteni, hogy a helyi önkormányzat a feladatot nem kívánja ellátni 2013. május 1-től. Ebben az esetben ezentúl a legközelebbi kórházhoz tartozna a szakrendelő.
Az épület, és az összes ingóság állami tulajdonba kerülne, ennek kezelője a GYEMSZI  és/vagy a Dél-pesti Kórház lenne. A műszerekkel is az állam és a kórház rendelkezne, az önkormányzatnak jelentős lenne a vagyonvesztése, ezenkívül nem lesz befolyása a szakellátásra. Példaként amennyiben bármely állami intézményben (kórházban, szakrendelőben) elromlik az ultrahang készülék, innen át lehetne vinni a nálunk lévő felső kategóriás készüléket. Az önkormányzatnak kell szétválasztani az alap és a szakellátást, vagyis a háziorvosi, fogorvosi, védőnői, ügyeleti és iskolaorvosi ellátás az Önkormányzatnál maradna.

Jelenleg a szakrendelő önmagában nullszaldós, az alapellátás és az egynapos sebészet igényel önkormányzati támogatást. Így az államosítás után a költség ugyanannyi maradna, de az egészségügyi ellátásra való befolyás jelentősen csökkenne. Várhatóan az orvosok jó része elmenne, mivel vállalkozási formában dolgoznak, ez az államosított formában már nem tudna így működni. A Kórház a szakrendelések nagy részét már nem tudná fenntartani helyben, így a lakosság több szakmában bejárhatna a Dél-pesti Kórházba, visszakerülnénk az 1996-os szintre. Jó esély van rá, hogy az ultrahangos orvosunkat is berendelnék, mivel nagyon jó szakember, a Kórházban lévő radiológusok többsége már nyugdíjas. Az egynapos sebészet működése is ellehetetlenülne, a Kórháznak nem érdeke fenntartani a saját konkurenciáját. Nem lenne az Önkormányzatnak beleszólása a TEK (területi ellátási kötelezettség) alakulásába.

Amennyiben az Önkormányzat fenntartásában marad a járóbeteg-szakellátás, megmarad az önkormányzati vagyon és a befolyás az egészségügyi szakellátásra. Az Önkormányzat költsége várhatóan nem emelkedik. A napokban változik a TEK (területi ellátási kötelezettség), növekszik a szakrendelő ellátási területe hivatalosan is. Ez előbb-utóbb finanszírozás növekedéssel is kell járjon.

A járásközponti szerepe is erősödne így Vecsésnek. Az ellátás minősége az eddigi szinten maradna, és megmaradna a fejlődés lehetősége is. Megmaradna az alapellátás és szakellátás között kialakult jó szakmai és kollegiális kapcsolat. A lakosság továbbra is helyben megkaphatná a szakrendelői és egynapos ellátás döntő részét.

E szerint továbbra is a város kívánja fenntartani a vecsési szakrendelőt, de a döntést kedden véglegesíti a testület.

Az InfoRádió szakmai forrásból úgy értesült: ragaszkodik az önkormányzatok többsége a járóbeteg-szakellátójához. Az érintett települési önkormányzatok előzetesen, nem hivatalosan nyilatkoztak, és 90 százalékuk afelé hajlik, hogy megtartja intézményét. Az InfoRádió által megkérdezett egyik szakember azt mondta: a többség azért is vállalhatja a fenntartói feladatokat, mert az intézményeknek nincs olyan nagy adósságuk, mint például a kórházaknak, az önkormányzatok így ki tudják termelni az üzemeltetés költségét. Úgy fogalmazott: a járóbeteg-szakellátás nagyon közel van az emberekhez, és hamar kiderülnek a működtetés hibái. Valószínűleg ez segíti majd a felelős döntésben a településvezetőket.