Visszavonta az agglomerációs busztendert a Volán

volánbusz 3Május 1-jétől a Volánbusz veszi át a közlekedési feladatokat a BKV-tól kilenc elővárosi településen. Január első napjaiban írta ki a Volánbusz azt a két autóbusz-beszerzési tendert, aminek a járműveivel a BKV-tól átkerülő vonalakat tervezik majd üzemeltetni.

Legújabb fejlemény az ügyben, hogy  a Volánbusz visszavonta a buszok beszerzéséről szóló tendert, de az előzetes hírekkel ellentétben nem marad el a szolgáltatóváltás. Állításuk szerint csak a műszaki paramétereket ért kritikák miatt egy teljesen új, javított műszaki tartalmú tendert írnak majd ki.
A cég azután döntött új buszok beszerzéséről, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízta őt a korábban a Budapesti Közlekedési Központ által üzemeltetett agglomerációs járatok átvételével. A Volánbusz tájékoztatása szerint a tender visszavonása, majd újbóli kiírása mögött az áll, hogy szakmai és döntéshozó szervezetek több észrevételt is tettek, ezért a műszaki paramétereket pontosítják, és napokon belül kiírják a pályázatot.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium  közölte:  továbbra is az a cél, hogy május elsejétől a Volánbusz üzemeltesse ezen vonalak jelentős részét. Hozzátették: az átadás-átvételről a Budapesti Közlekedési Központ, a BKV, a Volánbusz és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő között jelenleg is folynak a tárgyalások.

A változás Budakeszit, Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt, Szigetszentmiklóst és Törökbálintot érinti. A 9 települést jelenleg 27 nappali és 8 éjszakai autóbuszvonalon összesen 132 járművel szolgálják ki. Május elsejétől a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV), egy uniós előíráshoz alkalmazkodva, gyakorlatilag megszünteti a tömegközlekedést a fent említett településeken. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) álláspontja szerint az átszervezésre az EU törvényei miatt van szükség. A szolgáltatóváltást sok kritika érte már a kezdetektől fogva, a menetrendek és a tarifarendszer rendezetlenségétől kezdve egészen a vonalakra vásárolni kívánt autóbuszok kialakításáig.

A Pest Megyei Közgyűlés elnöke, Szűcs Lajos a múlt heti egyeztetésen közölte: a Németh Lászlóné vezette NFM azért a Volánbuszt bízta meg a buszos utaztatás átvételével, mert a közlekedési törvény alapján 2016-ig a társaság élvez kizárólagos ?szolgáltatói jogot” a buszközlekedés megszervezésében. Már most biztosnak tűnik, hogy a cégnek nincs 130 felesleges busza, amivel ezt a pluszfeladatot meg tudná oldani. Továbbá bonyodalmat okoz, hogy egyes elővárosi vonalakon maga a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is alvállalkozóknak szervezte ki a szolgáltatást, így velük is meg kell majd egyezni. Ezenfelül rögzíteni szükséges még, hogy át kell-e helyezni megállókat, lesz-e változás a menetrendekben és mennyivel változik a tarifa. 

Hiszen felmerül a kérdés, ha egy független szolgáltató, jelen esetben a Volánbusz nyeri el az üzemeltetést, miért ne emelhetné az egekbe a jegy- és bérletárakat saját belátása szerint.

?A pénteki tárgyalásnak és a garanciavállalásnak tulajdonképpen a tarifakérdés volt az egyik sarokpontja. Abban minden résztvevő egyetértett, hogy a szolgáltatás színvonala nem csökkenhet és a jegyek, bérletek ára nem emelkedhet. Született olyan javaslat is, mely egységes bérletkonstrukciót tartalmaz minden elővárosi közlekedési eszközre. Ami biztos, hogy teljes az egység a tarifaárak megtartását illetően” – rögzítette Szűcs Lajos.

Az agglomerációs települések eddig összesen több száz millió forintot fizettek a BKK-nak a szolgáltatás biztosításáért, de a költségek egy részét most is a főváros állja. Így abban is megegyezésre kell jutni, ki pótolja majd ezt a fennmaradó összeget, ha Budapest kiszáll.