A helység kalapácsa – korlátlan a helyi politika hatalma?

médiapiacEz a  kérdés merült fel az atlatszo.hu-n megjelent cikkben, amely a különböző helyeken megjelent médiaelemzések kapcsán az egyre hangsúlyosabb helyi médiumok szerepét és politikai függőségét veszi górcső alá a most induló sorozatában. 

Hogy milyen folyamatok zajlanak az országos hatókörű médiában a baráti cégek közterületi reklámfelületeire költött állami tízmilliárdoktól a nyomtatott sajtó tulajdonosi szerkezetének befolyásolásán át a rádiós (hirdetési) piac közvetett és közvetlen manipulálásáig, az nagyjából köztudomású. Ma már az is tudható, kik ezeknek a játszmáknak a főszereplői és nyertesei, mint ahogy az sem kérdéses, milyen politikai és gazdasági erők állnak ezek mögött. Viszont sokkal kevesebbet lehet tudni a helyi médiumokról, noha kutatások szerint ezek  jelentősége folyamatosan nő.

A helyi rádiók például 19 megyéből 13-ban népszerűbbnek bizonyultak a 18-49-es korosztály körében, mint a nagy országos rádiók. A nyomtatott sajtó és az országos napilapok fokozatos térvesztésével (PDF) párhuzamosan nő a helyi nyomtatott sajtótermékek szerepe is, és ugyanez a tendencia (PDF) mutatkozik az online hírportálok esetében.
A helyi médiumok közel tíz százaléka van önkormányzati tulajdonban. A cikk írója szerint viszont ennek a tíz százaléknak a  szerepe a helyi véleményklíma alakításában  jóval nagyobb, mint az a számarányukból következik

A Mérték Médiaelemző tavaly kérdőíves kutatást (PDF) végzett vezető beosztású médiamunkások körében. A médiamenedzserek válaszai alapján a sajtószabadság második legfontosabb feltétele (a médiahatóság politikai függetlensége után), hogy ne legyen összefonódás a médiatulajdonosok és a politika között. Márpedig a települési hatókörű médiumok esetében a városvezetés és a helyi médiumok “közelsége” miatt gyakran éppen ez a helyzet, az önkormányzati fenntartású médiumok szerkesztőségeinek közvetlen egzisztenciális kiszolgáltatottsága pedig végképp illuzórikussá teszi ezen orgánumok függetlenségét.

A többé-kevésbé egyformán szervilis önkormányzati újságok, honlapok, rádió- és tévécsatornák épp azt demonstrálják, milyen az, amikor  közvetlenül a “politika” a médiatulajdonos.

A helyi hatalomnak való kitettséget, illetve ennek a helyi nyilvánosságra gyakorolt hatását leíró adatok  nincsenek: a helyi és az önkormányzati tulajdonú médiumok munkatársai körében hasonló kutatás nem készült. Ugyanakkor a Mérték idézett kutatásában a  megkérdezettek (nem helyi médiában dolgozók) 76 százaléka érezte úgy, hogy erős vagy nagyon erős a médiára nehezedő gazdasági nyomás.

A helyi hatalom befolyása a közvélekedés irányítására azonban mégsem korlátlan: helyben a helyi ügyekről akármekkorát nem lehet hazudni. Ezt bizonyítja például egy székesfehérvári helyi demokrácia audit (PDF).
A kutatásban a megkérdezettek válaszai a megszokott erős szórást mutatják a politikai preferenciák szerint szinte minden kérdésben, legyen szó részvételről vagy átláthatóságról. Egyedül a helyi sajtó függetlenségét illetően egyöntetűen negatív a  válaszadók értékelése: a plusz/mínusz 100 fokú skálán az MSZP-szavazók mínusz 51 pontra értékelték a helyi sajtószabadságot, de a városvezetéshez egyéb ügyekben lojális Fidesz szavazók válaszainak átlagértéke is mínusz 21 pont volt.
Van tehát remény.

forrás: atlatszo.hu

Ezen elemzések fényében egyértelmű, hogy nagy felelősség hárul a politikától független hírközlést felvállaló, kereskedelmi alapon működő hírportálokra, melyek a helyi lakosság természetes igényét,  a tájékoztatást, a választói, fogyasztói, szülői és egyéb döntésekhez szükséges információk bemutatását, a szabad véleménynyilvánítás és ütköztetés lehetőségét tekintik legfontosabb feladatuknak.

Ha érdekes volt a cikk nyomj egy “lájkot”! :)                                                                                                Nézd meg a többi új cikkünket is!