Trükkös árubemutatók – avagy hogyan szedik rá az időseket

árubemutató illusztrációA Vecsés Települési Polgárőr Egyesület hétfőn tartott előadást a vecsési gondozási központban, ?Tiszteletet az éveknek, biztonságot az időseknek? program keretében.

A résztvevők  tájékoztatást kaptak az áldozattá válás elkerülésének lehetőségéről.

Az előadás során tájékoztatták a megjelenteket a kifejezetten az időseket célzó ? és sajnos vecsési vonatkozásokkal is bíró ? csalásokról, az elkerülés lehetőségeiről, illetve a segítségkérés és segítségnyújtás módjairól.

A penzforras.hu portálon nemrég jelent meg egy olvasói levél, amely egy családot ért átverésről ír, sajnos az ilyen jellegű csalások nagyon sokszor előfordulnak, érdemes elolvasni.

Ezen levél megírására a családunkkal megtörtént események vettek rá, minél több emberrel szeretném megismertetni ezt a veszélyt, ami nyugdíjas szüleinket és nagyszüleinket veszélyezteti. Cégnevet és családunk nevét nem említem, hátha a cég vezetői úgy gondolják, hogy jogi útra terelnék az ügyet. Célom hogy ellehetetlenítsük ezeket a cégeket és ne tudjanak több kiszolgáltatott embert átverni.

Gondolom sokan hallottak már árubemutatókról és az ott történt trükkös vásároltatásokról. Nos egy új szintre emelték a már ismert átverést, és álcázzák magát a pontos célt a nyugdíjasok pénzére éhes cégek.
A történet azzal kezdődött hogy telefonon folyamatosan bombázták idős szüleimet, regisztráljanak egy ingyenes állapotfelmérő vizsgálatra, ahol hőkamerás és egyéb futurisztikus módszerrel megvizsgálnák őket. Többszöri hívás után belementek, hogy küldjenek egy prospektust és egyéb anyagokat postán.
Ezek közt volt egy kitöltendő regisztrációs lap, amit vissza kellet küldeni, hogy az ingyenes vizsgálatra jogosultak legyenek. Eddig ez még nem volt riasztó, így kitöltve visszaküldték a papírokat. Én ezek után szereztem tudomást a dologról és nem támogattam őket a vizsgálaton való részvételben, mivel az elmondásuk alapján elég kevés logikus vizsgálati módszert ajánlottak (a hőkamerás volt az egyetlen) és mivel ingyenes is volt, már eleve gyanakodtam.

Kértem őket hogy ne menjenek el, de édesapám nem bírta megállni és elment. Itt kezdődött a probléma amely kb. 1 hónapig borzolta az idegeinket és a kedélyeket. Délután nem voltunk otthon édesanyámmal, közben apám lelkesen hív telefonon hogy nagy szerencse történt velünk, nyert 600.000.- forintot, és levásárolta ajándékokra. Ezen rendesen meglepődtünk és hirtelen rossz érzés fogott el.

Gyorsan haza, édesapám már vigyorogva vár és mutatja az ajándékokat (?!) amiket nyert. Több porszívó és egyéb víztisztító berendezés várt ránk, némely már kicsomagolva, beüzemelve. Ez elég fura volt, aztán megnéztük a papírokat, amiket aláírattak édesapámmal és lesett az átverés.

A papírok közt egy szerződést találtunk melyen 970.000.- ft értékben vásárolt termékeket a cégtől persze 600.000.- akciós kedvezménnyel, így csak 370.000.- lett a termékek ára, amiből 30.000.- foglalót a helyszínen ki is fizettettek. A maradék részt áruhitel szerződés megköttetésével akarják kifizettetni. Ekkor átnéztem a termékeket és megállapítottam hogy kb. 100.000.- ft értéket képviselnek, így közel 4x-es áron sikerült megvásároltatni őket velünk, ráadásul áruhitellel ami kb. 2x-re növeli majd a tartozást.
Mint kiderült a vizsgálat burkolt árubemutató volt, és az ismert cég így próbál kibújni a fogyasztóvédelmi ellenőrzések alól. (csak nyugdíjasokat keres, nem árubemutatónak nevezi) Először természetesen csináltak vizsgálatokat elég felületesen, majd elővezették, hogy azért ingyenes a vizsgálat, mert a szponzor cég fizeti a meghívottak helyett, így meg kell, hallgassanak egy bemutatót cserébe.

A vizsgálat elején kiosztottak sorsjegyeket, majd ezeket az árubemutatón kinyittatták és persze szinte majdnem mindenki nyert ki többet, ki kevesebbet. A nyeremény persze nem pénzbeli, hanem ott a helyszínen elkölthető, persze csak úgy, hogy a nyereménynél több árut kell vásárolni.
Nos, a bemutató felért egy kisebb agymosással, mivel édesapám még 2 napig nem fogta fel hogy nem nyert, hanem veszített. Persze a szokásos nem lehet kimenni, telefont ki kell kapcsolni, a végén mindenkit külön győzködnek megoldások itt is részt vettek az elmondás alapján. Persze némi itallal is támogatták a sikeres szerződéskötést.
A végeredmény az lett hogy apám belement egy hitelszerződésbe (amit amúgy sose tenne, mert mindig ő ellenezte a legjobban a családban) igaz ebben az is közrejátszott hogy az eladók a havi részletekről is hazudtak, a kb. 15.000.- helyett 3-4.000.-ft összegeket emlegettek. A szerződések megkötése után természetesen hazaszállították a termékeket azonnal és gyorsan be is üzemelték, átvették a foglalót készpénzben, amit idáig előlegnek hívtak. 
Nos, ez a kész helyzet várt amikor hazaértünk minket, és nem tudtuk mitévők legyünk. Szerencsére volt megoldás, erről a fogyasztóvédelemnél dolgozó jó ismerősöm és pár nagyon kedves ügyvéd barátom felvilágosított. Szerencsére a jogszabályok lehetőséget biztosítanak arra, hogy az üzleten kívül megkötött áruvásárlásoknál a szerződéstől bárki 8 munkanapon belül mindenféle indoklás nélkül elálljon, és ebbe a szerződéskötés napja nem tartozik bele. Az elállás postai úton is elküldhető, ilyenkor ajánlott tértivevénnyel feladva a feladás napja a mérvadó.

Fontos hogy az elállás közlése után 5 napon belül vissza kell szállítani a termékeket is a cégnek, különben érvényét veszti az elállás. Lehet postai úton is küldeni, ilyenkor a feladás napja ismét a mérvadó. Amennyiben kapcsolt hitelszerződés is köttetett a vásárlás során, úgy az is megszűnik automatikusan, a hitelintézet az eladó kell, értesítse a lehető leghamarabb az elállás kézhezvételétől. Ha beüzemelték a berendezéseket, akkor sem lehet emiatt az eladónak nem elfogadni az elállást, mivel tartós fogyasztási cikknek minősülnek. (például egy vízszűrő berendezés is) Az eladó nem számíthat fel költséget a termékekkel kapcsolatban, ha azokat rendeltetésszerűen használták. Persze ha valami sérül akkor azért már igen, így nagyon fontos hogy a visszaküldéskor készítsünk képeket a termékekről hogy minden részegység megvan és sérülésmentesek.
Tehát elállás megír, elküld, pár nap múlva termékek postán felad. Fontos hogy a feladás költsége minket terhel és nem lehet utánvéttel küldeni. ( a vételárat visszautalják majd) Pár nap múlva értesítés érkezik, hogy elfogadták az elállást és a termékeket visszakapták hiánytalanul.
A foglalót persze nem akarják visszaadni, erre telefonon fogyasztóvédelemmel ijesztgetve meggyőzzük, hogy mégis. Nagy az öröm, de azért még bujkál bennem a gondolat, hogy a hitellel vajon mi van.

Mivel nem kaptunk semmilyen papírt (!!) a hitelszerződésről, még azt se tudjuk hogy melyik banknál lett felvéve. Édesapám persze nem emlékszik rá, transzban volt így akármit aláírt volna csak a \”nyereményt\” megkapja.
Levél a cégnek, persze válasz nincs, majd egyszer csak levél a banktól, amiben üdvözölnek az ügyfeleik közt. Persze azonnal telefon a bankba, érdeklődünk, hogy akkor most miért is kaptunk egy köteg csekket és egyéb papírokat, mert a szerződés már egy hete megszűnt.
Az ügyintéző kedves és egy \”röpke\” 10 perces beazonosítás után közli, hogy a hitelszerződés még él, és nem lát semmi olyan bejegyzést, ami arra utalna, hogy megszüntetés alatt lenne.
Hamar ÁSZF elolvas, elálláskor mit kell és lehet. Kiderül, hogy 14 nap van arra, hogy a szerződést díj nélkül megszüntessük, és ha kapcsolt akkor is el kell küldenünk az eladó elismervényét és az egyéb papírokat az elállásról. Nos mivel a 13. napon voltunk másnap hamar posta, illetve még aznap este e-mail a banknak.

Másnap a céget is felhívjuk, ők persze állítják, hogy ők már szóltak a banknak aznap amikor megkapták az elállást, az átutaláshoz várják a számlát. 4 nap múlva ismét telefon a banknak, végre jó hírekkel: megszűnt a szerződés, az eladó visszautalta a pénzt. 
A hitel a 340.000.- ami a 4 év alatt durván 700.000.- -re dagadt volna, mire visszafizetjük a 100.000.- forintos termékekért. (persze hogy gagyi műanyag noname kínai cuccok) 
Konklúzió: Ha valaki vagy szülei, nagyszülei ilyen meghívást kapna, ne vegyen részt illetve beszéljen le másokat is a részvételről. Értesítse a fogyasztóvédelmet, hogy ne is legyen lehetőségük másokat se (akiket nem figyelmeztetett senki) átverni.
Ha netán valakivel megtörtént az átverés, és még 8 napon belül értesülsz róla, add át az infót neki, hogy legyen lehetősége visszacsinálni. Sajnos 8 napon túl már nem lehet semmit se tenni, még a bíróság is tehetetlen sokszor.

Az elállás során hivatalosan közölni kell, hogy adják vissza az előlegnek nevezett foglalóként számlázott összeget, illetve kilátásba kell helyezni egy esetleges fogyasztóvédelmi bejelentést is, ha nem állnának el.
A termékek visszaszállításakor, ha postán adjuk fel, akkor csináljunk képeket a termékek hibátlanságáról és eredeti csomagolásukban küldjük őket vissza. Ha nem kaptunk dokumentumokat a hitelszerződésről, próbáljunk minél előbb szerezni infókat róla és keressük a bankot.

Számunkra némi tanulópénz kifizetésével megoldódott a helyzet, de olvastam a neten sok olyat, ahol évekig nyögik a részleteket a semmiért.( a termékeket hiába akarjuk eladni, áruk nem fedezi a hitelt)
Kérem, aki úgy érzi, küldje el ismerőseinek ezt a szöveget, próbáljuk ellehetetleníteni a csalókat.

Nem szabad hagyni ugyanis, hogy az idős, gyakran beteg fogyasztókat ilyen módon és mértékben kihasználják azon vállalkozások, melyeket csak a minél nagyobb profit megszerzése ösztönöz, teljesen figyelmen kívül hagyva ügyfeleik lelki, anyagi és egészségi állapotát.

Aki cégnevekre kíváncsi, a google keresőjével könnyedén megtalálhatja őket, elég, ha az \”árubemutató\” szóra rákeresünk.
forrás: egy olvasó, pénzforrás.hu

Ha érdekes volt a cikk nyomj egy ?lájkot?! icon smile Önkormányzatok törvényességi felügyelete                                                            Nézd meg a többi új cikkünket is!