Öreg buszok járhatnak májustól az agglomerációba

buszBuszok helyett szolgáltatást venne a Volán, hogy teljesítse a nyakába szakadt feladatot, így a BKV alvállalkozóként folytathatná eddigi tevékenységét, igaz, jelentősen csökkentett kapacitással.

Új alvállalkozói tendert kényszerült kiírni a Volánbusz 2013. május 1-je és 2014. január 31-e közötti időszakra, miután nyilvánvalóvá vált, hogy a Budapest környéki járatok átvételére kiszabott májusi határidőkre képtelen előteremteni elegendő járművet – írja a Népszabadság.
A lap szerint könnyen elképzelhető, hogy még a BKV legöregebb buszainál is leharcoltabb járművek szállítanák májustól az utasokat Budapest környékére, de garantált a zsúfoltság is.

A kiírásban közölt paraméterek ? a szólóknál 11 méter, a csuklósoknál 16,5 méter ?, illetve a 25 éves korhatár azt jelzi, hogy a cég erős lépéskényszerben van. A társaság szinte bárkivel bármilyen járműre szerződne, csak időben álljanak forgalomba. Így könnyen elképzelhető, hogy még a BKV legöregebb buszainál is leharcoltabb járművek szállítanák májustól az utasokat Budapest környékére. De garantált a zsúfoltság is, hiszen a pályázatkiírók 35-40 százalékkal kisebb teljesítményre kérnek ajánlatot.
Ez még az év elején közzétett felhívásnál is szomorúbb képet rajzol ki az agglomerációs járatok jövőjéről. A tendert akkor 114 buszra írták ki, ami ?csak? 20 százalékos teljesítménycsökkenést jelentett volna. A tárca ugyanis sokallta a hétköznapokon közlekedő 3700 járatot. Úgy vélték, hatékonyabb forgalomszervezéssel kevesebb járművel is megoldható a feladat.

Az érintett kilenc Budapest környéki településre (Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Szigetszentmiklós, Törökbálint) most 27 nappali és 8 éjszakai vonalon összesen 132 autóbusz jár. Májustól ez aligha marad így. Gólián Zsolt, a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezetének elnöke a buszsofőrök februári tüntetésén úgy fogalmazott: az eddig 15 percenként járó buszok óránként közlekednek majd, éjszaka egyáltalán nem lesz busz, ráadásul a városhatáron át kell majd szállni a BKV-buszokra.
A szakszervezeti vezetők tegnap ültek tárgyalóasztalhoz Völner Pállal, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkárával. Nem sokra jutottak. Az államtitkár megígérte, hogy a Volánbusszal folytatott tárgyalásokba őket is bevonják, de addig is azzal nyugtatta a szakszervezeti vezetőket, hogy az év végéig semmi se változik.

volánbusz 3A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tavaly decemberben döntött arról, hogy május elsejétől átadja az agglomerációs járatok üzemeltetési jogát az állami tulajdonban lévő Volánbusz Zrt.-nek, bár a cégnek se elég járműve, se elég embere nem volt a feladatra. A szaktárca a személyszállítási törvénybe, illetve az uniós jogszabályokba foglalt kötelezettséggel indokolta a lépést.

A minisztérium szabta határidő viszont vészesen közelít, így átmeneti megoldásként előbb a BKV-tól bérelt volna buszokat a Volánbusz, majd újabb tendert írt ki szolgáltatásvásárlásra. A pályázatra természetesen az agglomerációs járatokat jelenleg üzemeltető Budapesti Közlekedési Központ?BKV páros is indulhat.  A BKV-szakszervezetek szerint ha májustól továbbra is a fővárosi közlekedési cég üzemelteti a járatokat a Volánbusz alvállalkozójaként, akkor minden marad a régiben. A buszok ugyanabból a garázsból indulnak, ugyanazok vezetik, és a régi vonalat futják be – mondta a Népszabadságnak Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke.

Ha érdekes volt a cikk nyomj egy ?lájkot?! icon smile Körözési toplista                      Nézd meg a többi új cikkünket is!