Gördülékenyebb lehet a forgalom a repülőtéri gyorsforgalmi úton

OLYMPUS DIGITAL CAMERAKorábban a Liszt Ferenc reptérre vezető út mindkét irányában rendszeresen gondot okoztak a kamionok sokszor okoztak torlódást mert a sofőrök későn vették észre a magasságkorlátozást.

“Baleset, kamion szorult be a gyorsforgalmi úton. Lezárták a repülőtérre vezető utat”.

Egyre gyakrabban jelentek meg ilyen címmel hírek a Ferihegyi gyorsforgalmi út kapcsán az elmúlt években. Az ok legtöbbször az emberi mulasztás: az autóbuszok, kamionok vezetői sokszor nem veszik tudomásul a magasságkorlátozást és okoznak – sokszor órákig tartó –  forgalmat megbénító fennakadást.  Több esetben is súlyos, halálos balesetek is történek emiatt.

A gyorsforgalmi út teljes szakaszán mindkét irányban 3,65 méter magasságkorlátozás és 3,5 tonna össztömeg-korlátozás van érvényben. A magasságkorlátozást az indokolja, hogy a gyorsforgalmi út a Gyömrői út ? Felsőcsatári út kapcsolatát biztosító híd alatt halad át.

A BKK és a BKK Közút a magasságkorlátozást előjelző rendszer fejlesztését döntötte el először két éve, próbaképpen a centrum irányában. A fejlesztést az indokolta, hogy a gyorsforgalmi út centrum felé vezető oldalán nincs elhelyezve magasságkorlátozó kapu, és a korlátozás helye a zárt útvonal kezdetétől igen messze található.
beszorult buszA tapasztalatok szerint viszonylag gyakran alakult ki torlódás az útvonalon amiatt, hogy a nagyobb járművek nem vették észre (vagy nem vették figyelembe) a korlátozást jelző táblákat. Fenti okok miatt intelligens, figyelemfelkeltő előjelző rendszer terveztetését, illetve kiépítését határozták el először próbaképpen Budapest városközpont irányában. A kivitelezés 2011 februárjában fejeződött be.

A tavaly megépült jelzőrendszer kedvező tapasztalatai alapján a BKK és a BKK Közút úgy döntött, hogy a rendszert a centrum felől a repülőtér felé vezető irányban is kiépíti. A mintegy 3,2 millió forintból megvalósuló fejlesztés ? hasonlóan a másik irányban korábban elhelyezetthez ? egy infraérzékelőből és egy az út felett elhelyezett  kijelzőből áll.  Az érzékelő a Gyula utca vonalába kerül.

A kijelző a benzinkút felhajtójánál a menetirány szerinti jobb oldalon, önálló oszlopon van elhelyezve az érzékelőtől olyan távolságra, hogy a jelzés észlelése után a járművezetőnek még legyen lehetősége a kisorolásra. A kijelzőn speciális jelzéskép jelenik meg abban az esetben, ha az érzékelő a korlátozást túllépő magasságú járművet észlel. Ilyenkor a táblán az ábra villogni kezd, ezzel is fokozva a figyelemfelkeltő hatást.

magas1Az új rendszer kiépítése mellett a meglévő, fluoreszkáló hátterű előjelző táblák továbbra is megmaradnak. Ezek is egyértelműen jelzik, hogy egyenesen továbbhaladva korlátozás lép érvénybe, és a nagyobb méretű (és össztömegű) járműveknek a lehajtón át elérhető Gyömrői utat kell választaniuk.

Az egyre sűrűsödő problémákat jelzi, hogy az út forgalmi terhelése 2010-ig folyamatosan nőtt, évek óta az eltűrhető mértéket meghaladó forgalom terheli, és emiatt a burkolat is kezd egyre több helyen problémássá válni. A forgalom emelkedésének legfőbb oka, hogy a tervezett fejlesztések elmaradása és alternatív útvonalak forgalomcsillapítása folytán a térségből erre a tengelyre terelődött át a közúti forgalom.
Az elmúlt két évben a forgalmi terhelés stagnálása a gazdasági okokra vezethető vissza. Ezt a hatást erősítette fel a 4. sz. főút Üllőt és Vecsést elkerülő szakaszának átadása. Ma az Üllői út helyett a 4. számú főút fővárosi szakasza a Ferihegyi repülőtérre vezető út.

Ha érdekes volt a cikk nyomj egy ?lájkot?! icon smile A vecsési zeneoktatásról   olvasói levél                                                                        Nézd meg a többi új cikkünket is!