Érvénytelen a Volánbusz tender, marad a BKV egyelőre

köki bkvNem érkezett érvényes ajánlat a agglomerációs buszjáratok üzemeltetésére kiírt tenderre,  ezért májustól nem változik az agglomerációs közlekedés érdemben.

A Népszabadság szombati számában megjelent cikk szerint egy kisebb vidéki buszos cég mellett a BKV adott be pályázatot, de egyiküknek sem sikerült maradéktalanul megfelelni a feltételeknek. A fővárosi önkormányzat közlekedési cége például nem tudta összeszedni a kért 50 darab buszvezetői önéletrajzot, a sofőrök ugyanis attól tartottak, hogy a listán szereplők automatikusan átkerülnek majd a volánbuszhoz.

A cikk felidézi, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tavaly decemberben döntött arról, hogy májustól átadja az agglomerációs járatok üzemeltetési jogát az állami tulajdonban lévő Volánbusz Zrt.-nek, amelynek se elég járműve, se elég embere nem volt a feladatra. A cég pályázatot hirdetett autóbuszbérlésre, -vásárlásra, illetve mindezek finanszírozását szolgáló 7,7 milliárd forintos bankhitelre, a tendereket azonban szakmai hibák miatt vissza kellett vonni.
A Volánbusz hiába környékezte meg a BKV-t, hogy átmeneti megoldásként buszokat béreljen, a fővárosi cég nem állt kötélnek. Ekkor új tendert hirdettek, de ezúttal nem buszokat, hanem szolgáltatást vásároltak volna a 2013. május 1. és 2014. január 31. közötti időszakra. A társaság már szinte bárkivel bármilyen járműre szerződött volna, csak időben álljanak forgalomba.

A jelenleginél 35-40 százalékkal kisebb teljesítményre kértek ajánlatot. A szakszervezeti vezetők szerint ekkora járműparkkal az érintett kilenc Budapest környékéi településen a jelenlegi 15 perc helyett óránként jártak volna a buszok. A tender végül a tender eredménytelenül zárult.

A Volánbusz májustól – bár semmilyen feltétel nem adott – átveszi az agglomerációs buszjáratokat, s rögtön vissza is adja üzemeltetésre a BKV-nak – írja a Népszabadság.

A Volánbusz továbbra is készül az elővárosi buszjáratok átvételére

A Volánbusz Zrt. továbbra is készül az agglomerációs buszjáratok üzemeltetésének átvételére, noha az ennek érdekében kiírt tendere a benyújtott pályázatok formai érvénytelensége miatt eredménytelenül zárult – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kommunikációs főosztálya szombaton az MTI-vel. A tárca közleménye szerint a Volánbusz tendere eredménytelen lett, így a feladatok május 1-jével tervezett átadás-átvétele ellehetetlenült.
Az NFM – mint írták – legfontosabb kötelezettségének a szolgáltatás folyamatos fenntartását, az ellátás zavartalan biztosítását tartja. Ezzel kapcsolatban felhívták a figyelmet: az európai uniós előírások vis maior esetén lehetővé teszik, hogy a közvetlenül megbízott szolgáltatónak legfeljebb két évre meghosszabbítsák az üzemeltetést. A szaktárca hamarosan dönt arról, hogy ezt a megoldást választja-e, és ha igen, milyen időtartamra hagyja meg a BKV-nál a járatok közlekedtetését.

A Volánbusz ugyanakkor továbbra is készül a járatok szabályszerűen elhalasztható, de középtávon elkerülhetetlen átvételére – közölte a fejlesztési minisztérium, jelezve, hogy a társaság járműbeszerzési kiírása jelenleg is nyitott. A szolgáltató a tender eredményes lezárása esetén, a szükséges eszközök és munkaerő birtokában akár már idén képes lehet az üzemeltetésre.

Az NFM hangsúlyozta, kilenc Budapest környéki település több tízezer lakójának folyamatos ellátása érdekében a magyar és EU-s jogszabályi lehetőségekhez illeszkedő, felelős döntést hoz az elővárosi buszjáratok további sorsáról. Bár a szolgáltatás idén májustól előreláthatóan nem változik, a későbbiekben – elsősorban a korszerű járművek tervezett forgalomba állítása miatt – a színvonal emelkedése várható a jelenlegi menetrendi szerkezet és tarifák fenntartása mellett – jegyezték meg.

Közleményüket azzal zárták, hogy a buszvonalak átvételével a kormányzatnak célja, hogy ezzel is hozzájáruljon “az elavult technológiával és műszaki körülmények között működő, évről évre egyre nagyobb veszteséget felhalmozó fővárosi közösségi közlekedés ésszerűsítéshez”.