Sólyom Airways: hat repülőgépre kötöttek lízingszerződést

sólyom airlinesA Sólyom Airways hat repülőgép lízingelésére írt alá szerződést Londonban – közölte Vágó József, a légitársaság vezetője kedden az MTI-vel, hozzátéve, hogy még augusztus 20-a előtt Budapestre érkezik az új magyar légitársaság első gépe.

Vágó József kiemelte, hogy a Sólyom Airways már szerdán reggel beköltözik irodáiba a budapesti Liszt Ferenc-repülőtéren, és még augusztusban megkezdi a jegyek értékesítését járataira.  Arra a kérdésre, hogy mikor indul az első járatuk, Vágó József elmondta: az indulás nem csak rajtuk múlik, a gépek üzembe helyezése és magyar lajstromba vétele a légügyi hatóság feladata. “Mi a magunk részéről az első gépet idehozzuk augusztus 20-a előtt, folyamatosan bejön a hat gép, és szeretnénk velük minél hamarabb elindulni” – fogalmazott Vágó József.

A Sólyom Airways 6 repülőgéppel indul el még az idén, de 2017-re már 50 gépes flotta szerepel a terveikben – mondta Vágó József, aki jelenleg is Londonban tartózkodik. Az MTI kérdésére jelezte: további gépek lízingelése kapcsán újabb tárgyalásokat folytat. Kifejtette: felkínálják a kormányzatnak, hogy augusztus 20-án, a nemzeti ünnep alkalmából a légi parádén átrepülnek az első géppel a Duna felett. Charterjáratok és menetrend szerinti járatok indítását is tervezik, elsősorban európai, azon belül pedig alapvetően nyugat-európai célpontok felé – fűzte hozzá.
Vágó József szólt arról is, hogy a hat repülőgép üzemeltetéséhez a kezdéskor 350-400 munkatárssal kell rendelkezniük, de egy hónapon belül 700-ra növelik alkalmazottaik számát. Az utaslétszámot 2014-ben 3 millió, 2017-re pedig már 8 millió utasra becsülte.
A légitársaság vezetője elmondta, hogy egyesült arab emirátusokbeli és ománi befektetők finanszírozzák a működést, de maga a Sólyom Airways három magyar magánszemély tulajdonában van, ők hárman finanszírozták – több száz millió forintos beruházással – a társaság eddigi indulását és működését. Kiemelte, hogy a társaságban az államnak “semmiféle közreműködése nem volt eddig, és nem is lesz (…), az állam nem lesz tulajdonos”.
Vágó József azt is megerősítette, hogy a Sólyom Airways az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft.-re és a korábbi Malév földi kiszolgáló cégére, a Malév Ground Handling Zrt.-re is vételi ajánlatot nyújtott be, erre a tulajdonos magyar államtól még nem kapott visszajelzést.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az MTI megkeresésére azt közölte, hogy a Légügyi Hivatal vizsgálja a Sólyom légitársaság alapítására benyújtott kérelmet, és erről határozatot hoz.  Ismertették: légitársaság alapításához két alapvető hatósági engedély szükséges: egy üzemben tartási és egy működési engedély, de kell egy műszaki alkalmassági engedély is.
A Sólyom légitársasággal kapcsolatos hatósági eljárások folyamatban vannak, azonban kereskedelmi légi személyszállításra jelenleg nem rendelkezik engedéllyel a társaság – közölte az NKH. Hozzátette, a hatósági eljárások szakszerű lefolytatása körülbelül 90 napot vesz igénybe, de a tényleges engedélyezés ideje nagyban függ attól, hogy a kérelmező az előírt dokumentumokat megfelelő tartalommal és szakmaisággal terjeszti-e be a hatóságnak.

Hogy mi fog ebből a grandiózus tervből megvalósulni néhány héten belül ki fog derülni, mert már folyamatban kellene lennie a munkaerő-felvételnek, a reptéri leszállási időknek, repülési ütemterveknek és futnia kellene az online foglalási rendszernek. Ráadásul nyári szezon végén elindítani egy légitársaságot különös üzletpolitikára vall. Arról nem is beszélve, hogy a teljes légi közlekedési iparág elképesztően válságos időszakot él át,  számtalan régi cég táncol a tönk szélén, a magas olajárak és a minden korábbinál komolyabb árverseny miatt.

Milliméterre optimalizált iparág

Hasonló új cégnél érdemes a lelkesedés előtt ismerni az iparág általánosabb jellemzőit. Egyrészt elképesztően tőkeigényes az ágazat, hosszú távú kötelezettséget jelent repülőgépeket, repülési jogokat és reptérhelyeket szerezni és fenntartani, miközben nagyon hosszú idő alatt térülhet csak meg a magas fix költségek miatt.

Mindehhez viszont komoly sokszor felmérhetetlen kockázatok társulnak az olajártól az időjárásig, a monopolhelyzetben lévő reptereken át az árfolyam-ingadozásokig. És akkor még a kiemelkedően erős szakszervezetekről még nem is beszéltünk, a munkaerő ezért az egyik legnagyobb költsége minden légitársaságnak, akik bármikor könnyen és hatékonyan sztrájkolhatnak. Ráadásul folyamatos konfliktus, hiszen szezonálisan lenne érdemes a drágán kiképzett munkaerőt alkalmazni, gondoljunk csak arra, hogy mondjuk tavasszal sokkal kevesebb repülőre van szükség, mint nyáron.

Az az igazság, hogy ez egy sokkal bonyolultabb, milliméterre optimalizált iparág ahhoz, hogy kiemelkedően meggyőző üzleti modell nélkül bármilyen racionális szereplő pénzt tegyen bele. Pláne, hogyha valaki kifejezetten a gazdag és jól működő Turkish Airlines-zal vagy az Emirates-szel akar versenyezni a leginkább prémium szegmensben – írja az index.hu