Ha késik a vonat jár a kártérítés

Az európai vasúti társaságoknak akkor is kártérítést kell fizetniük az utasoknak, ha a rossz idő, vagy sztrájk miatt késnek a vonatok. Így döntött az Európai Bíróság.
Magyarországon eddig nem ez volt a gyakorlat, a MÁV csak akkor fizetett, ha a késést a vasúti társaság idézte elő. Bár az ítélet a magyar vasútra is vonatkozik, a változtatásra egyelőre várni kell.

fotó: index.hu

fotó: index.hu

Az Európai Bíróság ítélete kimondja, hogy az egyórás vagy azt meghaladó késés esetén az utas kártérítést kérhet a vasúttársaságtól. 60-119 perc közötti késés esetén legalább a jegyár 25 százaléka, a kétórás vagy azt meghaladó késés esetén a jegyár fele jár vissza. A kártérítés minden esetben jár, a jogszabályban nem szerepel semmilyen feltétel, tehát vis maior esetén is visszajár a pénz.  Az EU-s jogszabály komoly problémákat okozhat a MÁV-nak, és egyben jó hír a magyar utasoknak, mivel a vasúttársaság mindig vis maiorra fogja a késést.

A MÁV jelenleg érvényes szabályzata szerint  az utasok  csak akkor fordulhatnak kártérítésért, ha pót- vagy helyjegyet váltottak, és ha a késésért a vasúti társaság a felelős. Ebben az esetben az utas félórás késésen túl a jegy árának negyedét, két órán túl a felét igényelheti vissza. A MÁV szerint a vonatok 10-30 százalékánál fordul elő késés. Így a szokatlan időjárás, árvíz, kidőlt fák, balesetek, kábellopások, sínen ácsorgó tehenek vagy tüntetők miatt nem fizet kártérítést a MÁV, mivel ezek szerintük mind vis maior helyzetnek számítanak. Továbbá ?a vasúthibára visszavezethető okok közül leggyakrabban a vágányzárak, lassújelek, biztosítóberendezések meghibásodása miatti késések fordulhatnak elő” ? közölte a vasúttársaság kommunikációs osztálya.

Az Európai Bíróság múlt heti döntése szerint az utasoknak ebben az esetben a késésért már járna kárpótlás függetlenül attól, hogy azt milyen körülmények idézték elő. A vasúttársaság szerint már dolgoznak azon, hogy alkalmazkodjanak az Európai Bíróság döntéséhez. Szabó Anett a MÁV szóvivője az RTL Híradó kérdésére közölte: “Az üzletszabályzatot kell majd esetlegesen ennek fényében módosítani. Ám nekünk azon túl, hogy figyelemmel kell lenni erre a bírósági ítéletre, azon túl le kell folytatni a hatóságokkal ennek kapcsán az egyeztetéseket, illetve ezen felül még igazodni kell az Európai Uniós hatályos és a belföldi hatályos jogszabályokhoz.?

Az Európai Bíróság ítélete a légi és hajóközlekedésre nem, csak a vasúti közlekedésre vonatkozik. Ott viszont valamennyi tagállamra, így Magyarországra is érvényes.