Hiénák lepték el a repülőteret

Hiába van saját taxiszolgáltatója Ferihegynek, a hiénák a korábbi hírekkel és állításokkal szemben mégsem tűntek el a reptérről. Van, aki a látszatra sem ad, civil kocsiba ülteti a gyanútlan külföldit.

taxi-ferihegy-budapest-airport4

Fotó: origo.hu

Hiába próbálták szabályozással korlátozni a taxisok versenyét a reptéren, mégis visszatértek a szabadúszó taxisok – írja az index.hu.  A portálnak Budapest Airport is elismerte, hogy a cég a jelenlegi szabályozás mellett nem tudja szerződött partnerének, a Főtaxinak garantálni, hogy csak ő szállíthatja az érkező utasokat. 
Az index olvasói forrásai szerint a megérkező utasok gyakran nem tudnak beszállni a megrendelt taxiba, mivel a kijelölt helyeket nem éppen bizalomgerjesztő, kigyúrt taxisok foglalják el. Többen nyakukban egy stopper órával 10 percen keresztül állnak a kijelölt helyen, azután ugyanis a beléptető rendszer már fizetőssé válik.

Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója az Indexnek elmondta: a cég is felfigyelt arra, hogy körülbelül 60-80 ?kevéssé bizalomgerjesztő külsejű figura? taxizik a reptéren.
A jelenlegi szabályozás szerint ugyan csak a Budapest Airport előzetes és írásos hozzájárulásával lehet bármilyen kereskedelmi vagy marketing tevékenységet végezni a repülőtér területén, ám a cégnek nincs kényszerítő eszköze a szabály érvényre juttatásához.
A Budapest Airport az érkezési oldalon szórólapokkal és plakátokkal hívja fel az utasok figyelmét az illegális taxisokra. A szabadúszó taxisok a Főtaxinak és a Budapest Airportnak is bevételkiesést jelentenek, de Hardy szerint vesztes az egész ország is egyben: ?az ország megítélésnek és az idegenforgalomnak árt, hogy kigyúrt, kopasz alakok fogadják az először Budapestre érkező külföldieket.?
A repülőtér szorosan együttműködik a BKK-val, a Fogyasztóvédelemmel és a BKIK taxis szervezetével, hogy ?közös és hathatós megoldást találjanak a problémára?, de Hardy szerint a kérdés a budapesti taxistársadalom ügye, akik ?nem tudják vagy merik maguk közül kizárni a vétkeseket?.

sargataxi2

A Budapest Airport nem rendőrség, így Hardy Mihály szerint akkor sem tudja erőszakkal eltávolítani a hiénákat a repülőtérről, ha magán őrzővédő partnerrel szerződik. Kizárólag arra van némileg korlátozott lehetősége, hogy a repülőtéri rendet be nem tartók ellen fellépjen. A társaság egyébként tisztában van a helyzettel, arcról ismeri a hiénákat, de hivatalosan nem sokat tud ellenük tenni, amennyiben betartják a törvényeket.
A Repülőtéri Rendőri Igazgatóság (RRI) sem tud sokat tenni. “Tény, hogy megfordulnak olyan engedéllyel rendelkező taxisok a repülőtér terminálján, akik felajánlják szállítási szolgáltatásaikat az utasok részére. De mindaddig, amíg ezt nem tolakodóan, erőszakosan, megbotránkoztatóan teszik nem követnek el szabálysértést”. “Az utóbbi időszakban nem jutott az RRI tudomására olyan eset, amely ilyen magatartásról tartalmazna tényeket” – írták korábban az Origonak. Idén eddig 5 esetben indítottak eljárást engedély nélküli taxizás miatt.

Előfordul, hogy többen dolgoznak egy autóval, mert egyikük a rendelt taxiknak fenntartott helyen várakozik, vagy tízpercenként ki- és behajt a parkolóba (ennyi ideig ingyenesen lehet ugyanis bent tartózkodni). Állítólag tudják, mikor jönnek olyan gépek, amelyek közönségére érdemes rárepülni, olyankor vannak igazán sokan.

A céges sofőrök közül sem hibáztatja ugyanakkor mindenki a hiénákat. “Azért van belőlük ennyi, mert a taxiscégek nagyon rossz feltételekkel dolgoztatják az embereiket, ez alól a Főtaxi reptéri szolgáltatása sem kivétel. Van, aki csak másfél-két évig bírja, mert 13 órát kell dolgozni naponta, hogy kitermelje az ember a költségeket, ezért kilép, és egyedül dolgozik. Erre senki sem gondol, amikor hiénázik. Higgye el, nem egy leányálom ez a munka sem, sokan egyszerűen rákényszerülnek ” – magyarázta az egyik főtaxis sofőr. Szerinte már 80-90 hiéna dolgozik a reptéren, és ez nem is fog megváltozni, amíg, úgymond, “rabszolgák” a céges sofőrök. “A fuvarszervező tevékenységére a reptéren semmi szükség, csak arra szolgál, hogy kizsigerelje a taxisokat. Havonta hetvenezret le kell adni, plusz minden fuvarból 1600-at” – mondja a saját cégéről.

A taxisok szerint csak a rendőrségnek lennének eszközei az utasvadászat leállítására. “Mi csak jogszabály alapján intézkedhetünk, márpedig ácsorogni, embereket megszólítani nem tilos, függetlenül attól, hogy van-e valakinek szerződése a reptérrel” – magyarázta a kijárat közelében álló két rendőr. Hozzáteszik, sárga rendszám nélkül persze illegális a dolog, “ezt próbáljuk kiszűrni, vannak embereink, akik ezt figyelik”.