Elkezdődött a téli gumi szezon – Látni és látszani

Lassan beköszönt a tél, ideje felrakni az autókra a téli gumit is. Mivel az őszi és téli évszakban a legtöbb problémát a csúszós út és a romló látási viszonyok okozzák, ezért lényeges, hogy minden járművezető megfelelően felkészítse járművét ? és természetesen saját magát ? ezekre a megváltozott körülményekre. 

Az időjárási viszonyok változása, így különösen az intenzív esőzés, havazás és a hirtelen hőmérséklet csökkenés nagyban befolyásolja a közúti közlekedés feltételeit és próbára teszi a járművezetők koncentrálóképességét. A járművezetők a nyári ? optimális ? közlekedési feltételeket követően még nincsenek felkészülve a megváltozott közlekedési körülmények között történő vezetésre és az ezzel járó fokozott balesetveszélyre.winter?tyre-tips

Az autókon elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. Az őszi ? téli közlekedés kapcsán ezek mellett a gépkocsival történő közlekedés fontos kelléke lehet a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő.
A műszaki biztonság egyik alapkövetelménye a gumik kifogástalan állapota, a hirtelen nagy mennyiségű eső hatására az útfelület és a gumiabroncsok között a nagy sebesség miatt fellép az aquaplaning jelenség. Az izzók fényereje sokévi használat után akár a felére is csökkenhet, a szennyeződés, a sár és a vízpermet ugyancsak jelentősen ronthatja a fényerőt, ezért rendszeresen ellenőrizzük és tartsuk karban a világító berendezéseket. Utazást megelőzően tájékozódjunk, hogy az érintett és a célállomás szerinti országban vezettek-e be olyan jellegű korlátozást, amely pl. a téli gumik, vagy éppen a hólánc kötelező használatára irányul. Ha igen, akkor a szükséges felszerelések nélkül ne induljunk útnak, mert ezek meglétét akár az adott ország területére való belépésnek is a feltételévé tehetik.

Esős időben jelentősen csökken a látótávolság, csúszóssá válnak az utak, ezért a sebesség időjárási viszonyokhoz igazodó megválasztása a biztonságos megállás egyik alapfeltétele. A követési távolság betartása is kiemelten fontos szempont, hiszen ilyenkor megnövekszik a fékút. A szélvédőn való átláthatóságot a megfelelően működő párátlanító rendszer, a jól működő hátsó ablakfűtés, valamint az ablaktörlő lapátok és gumik biztosítják.

Esős, latyakos időben, amikor a járda mellett széles sávban áll vagy folyik a víz, nehéz az úttesten átkelni. A gyalogos ilyenkor jellemzően arra figyel, hogy ne lépjen a tócsába. Az autósnak számítania kell arra, hogy a járda szélén leszegett fejjel álló gyalogos a következő pillanatban az úttestre, a jármű elé kerülhet. Lakott területen kívül és belül egyaránt vigyázzunk az úttest mellett haladó gyalogosokra, kiemelten a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, iskolák, buszmegállók környékén.

Az új abroncsok élettartama 

A szezonális abroncscsere idején gyakori beszédtéma a járművezetők körében az abroncsok öregedése, illetve az új abroncsok élettartama. Többségük számára a legnagyobb kérdést az jelenti, hogy vajon egy használatlan, új abroncs meddig számít ?új?-nak. A legfontosabb üzenetünk minden gépkocsivezető számára az, hogy nem létezik semmilyen hivatalos, tudományos vagy műszaki adat, amellyel pontosan meghatározható lenne az új, még nem használt abroncsok élettartama. Mindazonáltal az abroncskereskedőknek be kell tartani azt az alapvető feltételt, hogy az új abroncsokat megfelelően tárolják.

winter-tyres_580x0

?Időnként találkozunk olyan járművezetőkkel, akik nem hajlandóak új, egy vagy két évvel ezelőtt gyártott abroncsokat vásárolni. Később viselkedésüket azzal magyarázzák, hogy ezeket az abroncsokat túl öregnek találják. Ám tévednek. A Goodyearnek az az álláspontja, hogy kifejezett élettartamot nem szabad megadni, hiszen nem léteznek olyan ismert tudományos vagy műszaki adatok, melyek alapján a személygépjármű vagy haszonjármű abroncsok kifejezett minimum vagy maximum élettartama meghatározható lenne. Ezért a neves gyártóktól félelem nélkül vásárolhatunk régebbi gyártási időponttal rendelkező abroncsot? ? érvel Lenka Majková, a Goodyear Dunlop marketing specialistája. Az Európai Abroncs- és Keréktárcsagyártók Technikai Szövetsége (ETRTO) és az Amerikai Gumigyártók Szövetsége (American Rubber Manufacturers Association, RMA) szintén a Goodyear Dunlop véleményén vannak, mert szerintük nem állnak rendelkezésre olyan adatok, melyek alátámasztanának egy meghatározott élettartamot.

Az ETRTO a hivatalos kiadványában egyebek mellett az abroncs, felni és belső tömlő tárolásra vonatkozó ajánlásokat tett közzé. A dokumentum nem tartalmaz információt az új abroncsok maximum élettartamáról, viszont főleg a helyes tárolás szabályait emeli ki, úgymint védelem a magas hőmérséklet, jelentős hőmérsékletváltozás, páratartalom, ózon, ultraibolya sugárzás, olajjal való érintkezés vagy agresszív hatású vegyi anyagok ellen.

kocsi

Ha azonban továbbra is szeretnénk találni olyan előírást, ami meghatározza, hogy mely gyártási időpontig számítanak az abroncsok még újnak, a brit BS AU 50 szabvány például választ adhat erre a kérdésre. Eszerint egy abroncs akkor számít újnak, ha 6 évnél nem régebben gyártották. A Nemzeti Gumiabroncs Forgalmazók Szövetsége (National Tyre Distributors? Association, NTDA) viszont a gyártástól számított 5 évet határoz meg ebben a vonatkozásban. A német gumiipar, gumigyártók és gumikereskedők szövetsége szintén azt állítja, hogy a gumiabroncsok abban az esetben minősíthetők újnak, ha 5 évnél kevesebb telt el gyártásuk óta. Figyelemreméltó tény, hogy egyik dokumentum sem állítja, hogy ez után az időtartam után az abroncsok már ne lennének értékesíthetők vagy céljuknak ne felelnének meg.  

Látni és látszani

A rendőrség a “Látni és látszani” elnevezésű országos közlekedésbiztonsági kampány keretében a közutakon fokozott figyelmet fordít a világítási szabályok megtartására.

Az Országos Rendőr-főkapitányság és az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottság újra útjára indította a “Látni és látszani” elnevezésű országos közlekedésbiztonsági kampányát, amelynek keretében a személy-, és tehergépkocsik, valamint a motorkerékpárok vezetői október 1-jétől ingyenesen élhetnek azzal lehetőséggel, hogy az akcióhoz csatlakozó szervizekben járművüket szakemberek átvizsgálják. A kampányban optikusok is részt vesznek, akik térítésmentes látásellenőrzéssel, továbbá hasznos tanácsokkal várják a járművezetőket. Ezen szolgáltatások igénybevétele 2013. december 15-ig biztosított.

Az Országos Rendőr-főkapitányság és az Országos Baleset-megelőzési Bizottság célja idén is a figyelem felkeltése, a járművekre vonatkozó világítási szabályok megszegéséből adódó szabálytalan közlekedői magatartások kiszűrése, így a közlekedésbiztonság javítása, valamint a balesetek okozta károk csökkentése.

A kampány 2013. november közepétől új szakaszába lép. A rendőrség a közúti ellenőrzések során fokozott figyelmet fordít  a világítási szabályok betartására. A “Látni és látszani” kampány kezdete óta az eseménysorozathoz csatlakozott hetvenhat optika összességében mintegy két és félezer gépjárművezető látását ellenőrizte. A kétszáz regisztrált szakszervizben pedig ez idáig már tízezernél is többen vizsgáltatták át járművüket. Az autók átvizsgálásánál továbbra is a fényszóró-beállítással volt a legtöbb probléma, miután sokan nem szakszerűen cserélik ki az izzókat, míg az optikusok szerint még mindig az a legfőbb gond, hogy az emberek egy jó része nem vesz tudomást látása romlásáról.