Minden negyedik négyzetméter raktár üres

A válság óta jelentős változáson ment keresztül a logisztikai ingatlanok még mindig Budapest központú piaca. Amíg például a fővárost és agglomerációját 2008-2009-ig a raktárak gyors ütemű építése és bérbeadása jellemezte, a válság első éveiben mind a fejlesztések számában, mind a bérlemények iránti keresletben jelentős visszaesés következett be.

 

Beck Tamás, a Colliers Magyarország Kft. ipari divíziójának igazgatója a Napi Gazdaságnak elmondta, hogy  inkább a meghosszabbított vagy újratárgyalt szerződés lett több, mintsem az új bérlet. Ennek következményeként az üresedési ráta elérte a 20-22 százalékot, s ezen a szinten stabilizálódott is az elmúlt néhány évben. Kifejtette, ez a helyzet az idei évre is jellemző: nincs érezhető elmozdulás sem a fejlesztési, sem a keresleti oldalon, így az üresedési ráta az első félévben megközelítette a 23 százalékot.

Europolis Park Vecsés

Europolis Park Vecsés

A bérlők az elmúlt időben igyekeztek optimalizálni működési költségeiket, a bérbeadó cégek pedig a bérleti szerződések újratárgyalásakor – egyrészt szolgáltatásaik bővítésével, másrészt különféle kedvezményeket adva – próbáltak rugalmasak lenni. Így nem beszélhetünk általános díjcsökkenésről, inkább arról, hogy a bérleti díjak viszonylag kedvező szinten stabilizálódtak: a fővárosban és környékén átlagosan 2,9-3,8 euró között négyzetméterenként és havonta.

Vidéken elsősorban a gyártóbázisok erősödésével van némi élénkülés – mondja az igazgató, s három régiót – az északnyugat-magyarországit, az M-3-as autópálya nyomvonalát, valamint az M-5-ös menti Kecskemét környékét – emel ki. Bár szerinte ez utóbbi még nem erős logisztikai piac, mivel napjainkban nincs még komoly kínálat és kereslet. A vidéki bérleti díjak a modernebb, újabb építésű raktárbázisokban és üzemcsarnokokban átlagosan havi 3,5-4 euróra rúgnak, a korszerű, speciális minőségű üzemcsarnokokban 4-4,5, a kevesebb szolgáltatást nyújtó raktárbázisokban és csarnokokban pedig 3 euró környékén mozognak.

Amíg a fővárosban és agglomerációjában van némi mozgás, addig a legtöbb vidéki nagyvárosban továbbra is stagnál a kereslet – mondják a megkérdezett helyi ingatlanforgalmazók.

Logisztikai fejlesztések országszerte

A győri ipari parkban a közelmúltban adta át legújabb, Magyarországon immár ötödik telephelyét a Gebrüder Weiss Szállítmányozási és Logisztikai Kft. A mintegy 100 millió forintból megvalósult 1500 négyzetméteres, 1000 palettahellyel kialakított gyűjtőraktár a tervek szerint a régió termelőcégeinek piacra jutását segíti. A cég – amely a most átadott beruházáson kívül is már 46 ezer négyzetméternyi korszerű raktárterülettel rendelkezett a hazai logisztikai piacon – nemcsak a magyar területeken, hanem a Budapest-Pozsony-Bécs gazdasági tengely középpontjában is teljes körű “szolgáltatáscsomagot” kínál, amelybe a közúti szállítmányozás mellett a légi és a tengeri szállítások, valamint az egyedi logisztikai megoldások egyaránt beletartoznak.
A hazai társaság zöldmezős és technológiai beruházásainak értéke – melyeket az ország különböző régióiban valósított meg az elmúlt több mint húsz évben – meghaladja a 6 milliárd forintot. Raktárbázisainak helyszínei között a cégközpontnak helyet adó Dunaharaszti mellett megtalálható Mosonmagyaróvár, Hajdúböszörmény, Vecsés, valamint – az idei fejlesztés eredményeként – Győr. Erre az alaphálózatra építve működteti a társaság ún. gyűjtőforgalmát, melynek keretében direkt járatokkal jutnak el a termékek az európai célországokba.
Logisztikai raktár Dunaharaszti

Logisztikai raktár Dunaharaszti

Szintén logisztikai célú fejlesztést tervez a kínai távközlési cég magyarországi leányvállalata, a Huawei Technologies Hungary Kft., melynek keretében egy új, közel 30 ezer négyzetméteres logisztikai központot épít fel Biatorbágyon. Ezzel párhuzamosan növelni kívánja gyártóüzemének kapacitását is, melynek eredményeként az európai piacokra gyártott összes termékét az itteni üzemcsarnokaiban állítja majd elő és az újonnan felépített logisztikai központ közvetítésével juttatja el a célországokba.
Mint ismert, a budapesti központtal 2005 óta működő cég jelenleg jórészt vezeték nélküli távközlési hálózatokhoz szükséges berendezéseket gyárt magyarországi üzemeiben, Biatorbágyon és Üllőn pedig logisztikai központot (Huawei Europe Logistic Center) üzemeltet. A tervezett fejlesztés nyomán egyrészt az anyacég termékcsomagjában szereplő valamennyi (vezetékes, mobil, optikai, adatforgalmi stb.) távközlési berendezés összeszerelése megindulhat 2015-ig a magyarországi telephelyen, másrészt magyarországi európai ellátó központjának teljes szállítási és raktározási tevékenysége is Biatorbágyra kerül majd át.

Prologis Park Gyálon

Prologis Park Gyálon

Fotók: H.Szabó Sándor, ORFK légifelvétel