Az önkormányzatoknak tiszta viszonyok között, átláthatóan kell működniük

Az önkormányzatoknak minél átláthatóbban és tiszta viszonyok között, a törvényeket és az előírásokat maradéktalanul betartva kell működniük – hangoztatta Szabó Erika, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium területi közigazgatásért felelős államtitkára csütörtöki sajtótájékoztatóján.

120044_nagyito_szem2

Az államtitkár a szombathelyi sajtótájékoztatón azt mondta, rendszerszinten kell megelőzni az olyan helyzetek kialakulását, amelyek törvénytelenséghez, például korrupcióhoz vezethetnek. Éppen ezért, figyelemfelhívó és megelőző jelleggel szerveztek az Állami Számvevőszékkel (ÁSZ) közösen december közepéig tartó országos konferenciasorozatot, amely most Vas megyei állomásához érkezett.
Szabó Erika hangsúlyozta: az integritás vagyis az átláthatóság, a tiszta viszonyok megteremtése és folyamatos fenntartása, a hatékony belső kontroll működtetése egyfajta önvédelem az önkormányzatok számára.Kitért arra, a konferenciákon az ÁSZ szakemberei úgy tudják segíteni az önkormányzatokat, hogy átadják a számvevőszék ellenőrzési tapasztalatait és elmondják a gazdálkodással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat. A minisztérium pedig a törvényességi felügyelet keretében a megyei kormányhivatalokon keresztül igyekszik “jó szóval” felhívásokkal, tanácsokkal szolgálni.

Az ÁSZ elnöke a konferencia előtti sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: közügy az, hogy Magyarországon minden település szabályosan és jól működjön; az önkormányzati vagyon is a nemzeti vagyon része, ezért az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzése az ÁSZ joga és kötelezettsége. Domokos László elmondta: az Állami Számvevőszék az ellenőrzési jogkör gyakorlása mellett erősíteni akarja szolgáltató funkcióját is, és ebbe a körbe tartoznak a mostani tájékoztató fórumok.Kiemelte, az ÁSZ számára óriási kihívást jelentett az önkormányzatok ellenőrzése, hiszen a több ezer település gazdálkodásán kívül ellenőrizniük kell a nemzetiségi önkormányzatokat és azokat a cégeket is, amelyekben az önkormányzatoknak többségi tulajdonrészük van.
Közölte: az ÁSZ az önkormányzati cégek ellenőrzését nem véletlenül kezdte a BKV-val, de eljutnak vidékre is, ahol például a színházakat, a közlekedési és a hulladékkezelő cégeket vizsgálják majd meg. Domokos László az MTI kérdésére elmondta: tapasztalataik szerint az önkormányzatoknál sokszor egyszerű szabályokat sértenek meg, ami könnyen kiküszöbölhető volna. Nem veszik például figyelembe az összeférhetetlenségi szabályokat, aláírási címpéldányok hiányoznak, az önkormányzati kötelezettségvállalásokat nem mindenhol tartják nyilván, és sok helyen takarékosságból elsőként a belső ellenőrzést is.

Az ÁSZ-vizsgálat nem elég: belső kontroll kell a közigazgatásban
A formális ellenőrzés nem elég, paradigmaváltásra van szükség, melyben a teljesítmény, a hatékonyság és a veszélyforrások felismerése a lényeg – hangoztatta Sivák József OECD-szakértő, aki Zsugyel János egyetemi docenssel és Szmetana György közigazgatási tanácsadóval beszélgetett korábban a témáról a Rádió Orient műsorában.Az elmúlt hetek egyik fő gazdaságpolitikai kérdése volt, hogy elkerülhető lesz-e az amerikai államcsőd. Bár a kérdés szinte az utolsó órákban szerencsésen megoldódott, a vészhelyzet ismét előtérbe helyezte a kontroll, az ellenőrzés fontosságát. Szmetana György szerint a hatékony ellenőrzés megléte előreviszi a közigazgatást, de csak akkor, ha nem kényszernek, kipipálandó feladatnak tekintik az államok. Sivák József gazdaságtörténeti szempontból vizsgálta témát: a jóléti államok fejlődési folyamata a ?70-es években tört meg, és ekkor került előtérbe az ellenőrzés szükségessége. A gazdasági helyzet változása felhívta a figyelmet arra, hogy jól és szabályosan, a törvényeknek megfelelően és hatékonyan költsük el a pénzeket. Zsugyel János ehhez hozzátette, bár a hét bő esztendő után jön a hét szűk év, nálunk 1973 óta csak a szűkek jönnek, és ebből már elegük van az embereknek, tehát a pénz kontrollált mozgására, az adók elköltésére fokozott figyelmet kell fordítani.

Az ellenőrzés az elmúlt időszakban paradigmaváltáson ment át, súlypontja a teljesítményorientáltságra és hatékonyságra helyeződött, a fő szempont az lett, hogyan lehet ugyanannyi pénzből jobb szolgáltatást biztosítani a közigazgatásban – hangzott el a beszélgetés során. A teljesítményorientáltság figyelembevételét a közigazgatásban már 1942-ben írt cikkében javasolta Magyary Zoltán, de ez feledésbe merült. Ma már a vezetés látja ennek szükségességét és Sivák József szerint a nemzetközi intézményekben is nagy tudás halmozódott fel ezekkel a kérdésekkel kapcsolatban ? érdemes lenne tehát elgondolkodni azon, hogyan lehet tapasztalataikat itthon is alkalmazni. Zsugyel János ehhez hozzáfűzte, hogy a privát-szektor és a közigazgatás kapcsolódása előtérbe került az utóbbi időben, sok szolgáltatást, amit eddig állami intézmények nyújtottak, mára kiszerveztek profitorientált magántulajdonú cégekhez, más tevékenységet pedig non-profit szervezetek végeznek. Ha ezzel hatékonyabban lehet ellátni az eddig közigazgatásban folyó tevékenységeket, akkor ezek jó döntések, de az ellenőrzés itt sem nélkülözhető – vélte Zsugyel.

A szakértők szerint a kontroll területén is szükség van kultúra-és szemléletváltásra, s ez a legnehezebb és a legtöbb időt igénylő folyamat. Nem lehet minden intézet minden munkafolyamatára egy ellenőrt állítani, az ott dolgozóknak és az intézmények egészének kell átállnia arra, hogy tevékenységük ellenőrzése a napi munka része. Az ellenőrző szerv az ÁSZ létrehozása nagy lépés volt előre, de magában ez sem elég. Elindultunk egy jó irányba az ellenőrzés és hatékonyság terén, de a folyamat egy idő után megszakadt és elveszni látszik az a tudás, ami a kezdeti időszakban felhalmozódott. Fontos, hogy az ellenőrzési folyamat ciklusokon átívelő és fenntartható legyen -hangoztatta Zsugyel János. A docens hozzátette, a mindenkori ellenőrzések kapcsán készülni kell a nagy valószínűséggel jelentkező kockázati tényezőkre, és módszereket kidolgozni ezek elkerülésére vagy enyhítésére – még akkor is, ha egy részük nem kiküszöbölhető, mint például mezőgazdaság estében az időjárás változása. Az iparnál kisebb az ilyen kockázat, de ott is van, és természetesen a közigazgatásban is létezik- mutatott rá a nyilatkozó.

A kockázatkezeléssel kapcsolatban Sivák József kiemelte, most van a jövő évi költségvetés tervezete a parlament előtt, és az ÁSZ jól járt el, amikor a büdzséterv rizikófaktorait vizsgálta – a hatékony munkához viszont Fontos a jó kapcsolat a feladatot végrehajtó és a kockázatelemző között.
Bár a független szemlélő is sokat segíthet, ellenőrzés folyamatában nem hanyagolható el a vezető által végzett közvetlen kontroll sem – tette hozzá a beszélgetés végén Szmetana György.