Teljes áramkimaradás a repülőtéren – tesztelték a rendszert

Teljes áramkimaradás helyzetet teszteltek mára virradó éjszaka 0 óra 34 perctől hajnali 3 óráig a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. Terminálján. A feltételezett forgatókönyv szerint a repülőtéren egyszerre állt volna le valamennyi külső, nagyfeszültségű áramforrás ? ami elvben teljes leálláshoz vezethetett volna. A Budapest Airport történetében eddig még soha nem végeztek ennyire átfogó, teljes áramkimaradást szimuláló ellenőrzést.

Fotó: Somogyi-Tóth Péter, iho.hu

Fotó: Somogyi-Tóth Péter, iho.hu

A valóságban azonban minden ilyen helyzetre készültek tervek és léteznek műszaki megoldások. Bár a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek három, egymástól független, nagyfeszültségű elektromos betápláló rendszere van (két fővárosi és egy a vecsési alállomásra kapcsolva), a repülőtér 2. Termináljának tervezői arra is felkészültek, hogy egyik pillanatról a másikra előfordul az elképzelhetetlen, vagyis egyszerre áll le mind a három, külső elektromos kapcsolat. Ennek egyébként a minimálisnál is kisebb a matematikai valószínűsége, de a légközlekedésben semmit sem szabad a véletlenre bízni.

Éppen emiatt az új 2. Terminál csarnokának, a SkyCourtnak az építésénél a mérnökök egy azonnal üzembe állítható, hatalmas teljesítményű dízelmotort is elhelyeztek az épület alagsorában. Ez szükség esetén 30 másodpercen belül elindul és meghajt egy elektromos generátort, ami azonnal átveszi a terminál áramellátásának biztosítását. A 80.000 cm?-es dízelmotor amúgy egy kisebb tengerjáró hajó meghajtásához is elegendő teljesítménnyel rendelkezik. Mára virradó éjszaka ennek a rendszernek az üzembiztosságát tesztelték a repülőtéri szakemberek, a teljes terminált lekapcsolták a külső áramforrásokról. Mindebből az utasok semmit sem vettek volna észre.

?Azért választottuk az éjszakai időszakot, mert akkor nincs forgalom, ekkor lehetett a lehető legkisebb kockázattal tesztelni az egész rendszert.? ? magyarázza Stephan Schattney, a Budapest Airport Műszaki Szolgáltató Központjának igazgatója. Hozzátette: ?Bár a SkyCourt megépítése óta is számos alkalommal végeztünk részleges teszteket, az összes rendszert így együtt csak az után ellenőriztük, hogy megépültek a nagyfeszültségű betáplálás új vonalai. Ehhez fogható nagyságrendű áramkimaradást még sohasem szimuláltunk a repülőtéren. Egy-két apróbb hibától eltekintve minden rendben ment, a terminál biztonsági berendezései is zavartalanul működtek.?

Egy-egy hasonló áramkimaradás esetén természetesen hosszabb időt venne igénybe a terminál valamennyi rendszerének visszaállítása, hiszen a számítógépek egymás utáni újraindítása hosszabb folyamat. Ezzel együtt, a tesztet végző szakemberek elégedettek: kiderült, hogy még egy akár 24 órás áramkimaradás esetén is a budapesti repülőtér terminálja üzembiztosan tovább működtethető.