Elkezdődött a MÁV állomásfejlesztési programja, Vecsés ismét kimaradt

Szerdán Pécsen bejelentették, hogy megkezdődik a MÁV Zrt. 9,8 milliárd forint értékű állomás- és integrált ügyfélszolgálati fejlesztési programja, amely során a többi között felújítják a Kőbánya-Kispest vasútállomást is.

Kőbánya-Kispest vasútállomásra ráfér a felújítás

Kőbánya-Kispest vasútállomásra ráfér a felújítás

Dávid Ilona, a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója a baranyai megyeszékhelyen, sajtótájékoztatón elmondta: a 2015 nyaráig tartó projekt magában foglalja 10 állomás fő utasforgalmi épületének felújítását, átépítését, 17 helyen kormányablakok kialakítását. A beruházások célja az állagmegóvás mellett a MÁV szolgáltatási színvonalának és az egyre nagyobb számú utazóközönség elégedettségének növelése.

Pál László, a MÁV pályaműködtetési és üzletfejlesztési általános vezérigazgató-helyettesének előadásából kiderült, hogy Budapesten Zuglóban, Kőbánya alsón, Kőbánya-Kispesten, Rákoson, Rákoshegyen, vidéken Pécsen, Kaposváron, Tapolcán, Keszthelyen, Balatonszentgyörgyön újítják fel az állomásokat. Új kormányablakok vasútállomásokon a fővárosban a Nyugati, a Keleti, a Déli pályaudvaron, vidéken Érd alsón, Vácon, Győrben, Székesfehérváron, Kaposváron, Pécsen, Cegléden, Szolnokon, Kecskeméten, Szegeden, Békéscsabán, Debrecenben, Nyíregyházán és Miskolcon nyílnak.
A vezérigazgató-helyettes megjegyezte: az állomásfejlesztés második üteme a 2014-2020 közötti európai uniós költségvetési időszakban lehet. Abban a hét évben 30 milliárd forintból 60 állomás fő utasforgalmi épületét, létesítményeit újítanák meg, illetve építenék át.

 

Vecsés, Kertekalja vasútállomás

Vecsés, Kertekalja vasútállomás

Vecsésen  2005-ben újították fel mindkét állomást, amelyet továbbra is a vasúttársaság kezel és tart fenn. Sajnos a jelenlegi állapotukon ez már nem látszik. Jelentős személyforgalmat bonyolít le főleg a nagyállomás és áruforgalom is előfordul. Emelt szintű peronokat építettek a felújtáskor az állomáson, melyeket egy összefirkált aluljárón át lehet megközelíteni. Néhány hónapja a MÁV térfigyelő rendszert telepített az állomásra. A mozgáskorlátozottak fel- és lejutását liftek hivatottak megkönnyíteni, habár ezek soha nem látták el a feladatukat, nagyon hamar megrongálták ezeket,  működésképtelenek. A peronokon padokat és üvegezett esőbeállókat építettek a 8 évvel ezelőtti felújításkor, de  néhány év alatt ezeket szétverték, a fedett esőbeállókra nemrég vasrácsokat szereltek fel.
Az nagyállomás épülete évtizedek óta változatlan műszaki tartalommal rendelkezik, múlt századi maradvány, bár eredetileg sokkal szebb volt mint ma.

állomás régen

 

álomás régen 1

 

Az aluljáró néhány éve ilyen állapotban van, vizeletszagú, néha sötét lyuk a sínek alatt.

 állomás takarítás4

Vecsés, állomás,aluljáró
Nem az állomás része ugyan, de a végponti bejárati jelzőktől nem messze egy gyalogos felüljárón át lehet átjutni a várost kettészelő vasútvonal felett- Nagyszerű fotóhely a vasútbarátoknak, hisz alatta ívben fekszenek a vágányok, csak épp ez a régi Vashíd is balesetveszélyes állapotban van. Főleg télen, esős időszakban nagyon csúszós a fapadlózat, elsősorban lépcsőkön. Mivel szintbeli átkelésre mindkét irányban csak sok száz méteres kerülővel van lehetőség, sokan kényszerűségből használják a hidat, hogy lerövidítsék útjukat, de babakocsival nagyjából lehetetlen átkelni rajta.

vashíd

Vecsés polgármestere a múlt héten nyilatkozott az állomások felújításával kapcsolatban, akkor azt mondta, hogy évek óta húzodó problémája ez a városnak, hiszen mindkét állomásépület rossz állapotban van. Keresik a megoldást, hogy miként lehetne a közel 100 éves épületeket felújítani, modernizálni, de erre még éveket kell várniuk az itt lakóknak, hiszen a MÁV-nak szűkösek az erre fordítható forrásai.

Ahol a város a gazda

A gyömrői önkormányzat jól működő modelljét alapul véve az egységes belső kialakítású, ám eredeti arculatukat megőrző, esetenként műemlék vagy műemlék jellegű épületek üzemeltetésével több helyen is az önkormányzatokat bízta meg már korábban a vasúttársaság. Ennek az eddig egyedülálló és sikeres modellnek a lényege, hogy a település és a MÁV közösen újítja fel a vasútállomást, majd az önkormányzat átveszi az üzemeltetést. A gyömrői önkormányzat miután átvette a pályaudvar üzemeltetését, új térfigyelő kamerákat telepített és havi 200-250 ezer forint bevételre tesz szert az állomáson üzemelő üzlethelységek bérleti díjaiból. Ebből ugyan 150-180 ezer forint megy el fenntartásra, de cserébe biztonságosabb és tiszta, kutlurált pályaudvaron várakozhatnak a helyiek.
Talán Vecsésen is ez lenne a jó megoldás, hiszen akkor lenne gazdája a most áldatlan állapotokkal bíró állomásoknak.Mindenki számára általános tapasztalat a leromlott vasútállomások látványa bármerre is járunk az országban. Pedig egy magára adó település, ahol a polgármesternek és a képviselőinek is fontos a városkép, ott ezt is rendben tartják, hiszen ez az egyik kapu a külvilág felé. A megnyerő és élhető környezet kialakítása mindenki számára fontos lenne.