A repülőtér 2013-ban

Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatójával készített évértékelő interjút az iho.hu közlekedési portál. Szó esik pénzügyekről, telekadóról, a szomszédos önkormányzatokkal való kapcsolatról, és a tervezett, illetve továbbra is halasztott beruházásokról. A repülőtér üzemeltetője a térség legnagyobb munkáltatója, több ezer embernek adnak munkát.

432 Ferihegy es kornyeke a magasbol

? A Budapest Airport 2013-as sikereit lehet tortákban mérni?

? Igen, persze, hiszen nagyon sok légitársaság jött, sok tortát adtunk át sok új járat indításakor. Ezek közül talán a két legfontosabb: elindult a Wizz Air isztambuli járata, és talán még ennél is fontosabb, hogy elindult a Vnukovo. Mindkettő jövőre lesz igazán nagy durranás: borzasztóan nagy igény volt mind az isztambuli, mind a vnukovoi járatra, annyira, hogy amikor a Wizz Air jövőre a nyolcadik gépét is idehozza Budapestre, lesz a nyári menetrendben olyan időszak, amikor naponta kétszer fog Moszkvába repülni.

? Moszkva ennyire frekventált?

? Magyarországot változatlanul nagyon szeretik, és amíg csak Aeroflot járat volt, addig az egekben voltak az árak, ilyen szempontból A Wizz nyitása nagyon fontos volt. Aztán még nagyon sok járatindítás volt 2013-ban, például jött a Belavia Budapest?Belgrád járattal, Belorusszia addig fehér folt a mi térképünkön. Aztán elindult a Wizz Air Bakuba, Dubajba, a Transaviának Rotterdamba ment járata: a KLM fölemelte napi négyre Amszterdamot, Rotterdamba áttette a Transaviát. Nyáron volt egy elég hosszú időszak, amikor az Elal keddenként Jumbóval járt Budapestre.

? Az sem lenne tehát teljesen igazságos, ha azt mondanánk, hogy kizárólag a diszkont ágazat fejlődött Budapesten.

? Nem. A SAS két járattal is indult, ha jól emlékszem: Oslo és a Koppenhága. A Norvegian elindul Helsinkiből. Sok új járat indult, és konszolidálódik a piac, tehát összességében azt látjuk ? bár még nem zártuk le az évet ?, hogy nagyjából a tavalyi méretű utasforgalomra számíthatunk. Úgy látszik, hogy a magyar piacnak azért megvan a jelentősége, és komoly harc folyik a magyarországi utasokért.

? Amit az iho/repülés is elemzett ezekben a napokban, az az érdekes jelenség, hogy a két nagy diszkont légitársaság háborúja mintha eldőlni látszana Ferihegyen, méghozzá úgy, hogy a Wizz Air győz és a Ryanair erősen visszavonul.

? Én nem szeretném a konkrét jelenségeket kommentálni, de annak azért általában az utasok a nyertesei, hogyha komoly harc folyik az utasokért, és azt gondolom, ezt a harcot még sokáig fogja vívni a két meghatározó légitársaság itt a budapesti piacon. Ötvenkét százaléka a forgalmunknak a low cost-okból kerül ki. És nem szabad leírni az Easyjetet sem, amely nagyon komolyan menetel és egy csomó új útirányba megy, most nyit Basel, nagyon jól működik neki Genf is. A Norvegian eszméletlenül jól teljesít, nagyon népszerű Skandináviába, jövőre elindul Budapest?London (Gatwick) is, abszolút harmadik piacra fog repülni Budapestről. Nagyon izgalmas figyelni a fejleményeket a légitársasági piacon.

? Mondhatjuk azt, hogy most már tényleg túl vagyunk egy konszolidációs perióduson a Malév bukása után?

? Azt gondolom, igen. A repülőtér ezt a nagyon súlyos csapást kiválóan vette, hiszen azért gondoljuk meg, hogy a vállalat bevételeinek ötven százaléka esett ki a hazai légitársaság hiánya miatt, és ezt a rést úgy-ahogy, de sikerült betömni, és átalakítani a működést. Tehát a vállalat, mint struktúra nagyon jól vizsgázott mindenféle szempontból. A magyar turizmus sem úgy érezte meg a Malév elvesztését, mint ahogy azt elsőre gondolták, hiszen azért nagyon sok helyről sikerült pótolni az utasokat. Ami változatlanul hiányzik, az egy budapesti bázisú hagyományos légitársaság, hogy lesz-e vagy sem, ez a jövő zenéje.

? És hiányoznak változatlanul az interkontinentális, nagy hatótávolságú járatok.

? Így van. Folytatjuk is a tárgyalásokat mind ázsiai, mind tengerentúli partnerekkel. Nagyon lassan épülnek fel ezek az új útvonalak, de nem adtuk föl a reményt. Én azt gondolom, hogy Ázsiába, főleg Kínába és az Egyesült Államokba előbb vagy utóbb lesz hosszú távú járat, hogy pontosan mikor, ezt nem tudjuk.

? Meg azt sem, hogy kik repülik majd.

? Arról azért van némi sejtésünk. Hogy kik repülik, arról még nagyon korai lenne beszélni. De az abszolút új hír, amit tényleg az iho hozhat le először, hogy jövő nyáron Szentpétervárról heti kétszer fog jönni az UTAir, úgy néz ki, hogy szerdán és vasárnap. Látszólag ez egy pici dolog, aminek az ad mégis nagy jelentőséget, hogy az orosz piac nagyon fontos, és Szentpétervár nagyon jó turisztikai desztináció magyaroknak is. Oroszország második legfontosabb városa, és az orosz turisták nagyon komoly súllyal esnek a latba a magyar idegenforgalomban, kellően ki kell szolgálni ezt a piacot.

? A tavalyi év egyik nagy negatív szenzációja volt az 1-es terminál bezárása, idén pedig még mindig lehetett hallani utasokat panaszkodni részben a karámosítás, majd a fémdobozok működése kapcsán. Szóval, mennyire sikerült konszolidálni a kiszolgálást Ferihegyen?

? Azt gondolom, hogy azon kívül, hogy egy-egy véleményben mi fogalmazódik meg, azért az igazán fontos az a negyedéves utasfelmérés, az Airport Service Quality, amelynek során harminchat különböző szempont szerint kérdezik ki az utasokat a reptéri kiszolgálásról, a parkolástól kezdve a mosdók tisztaságán át a repülőtéri információs rendszer használhatóságáig. És ez egy objektív mérce, a felmérést tőlünk függetlenül végzik anonim módon, semmilyen ráhatásunk nincs. Ezen idén a harmadik negyedévben, mert a negyedik negyedéves eredményeket még nem tudjuk, a repülőtér minden eddiginél magasabb pontszámot kapott az utasoktól: ez a mérvadó. Azt hiszem, hogy alapvető félreértés a kritika ezekkel az egyszerűsített beszállító kapukkal kapcsolatban, ugyanis a fapados légitársaságok ezt használják, ennek a beszállítási módnak köszönhetően az indulási pontosság területén huszonöt százalékot javítottak a járatok induláskor. Tehát itt az a fontos, hogy az utasok közvetlenül ott állnak a repülőgép mellett és nagyon gyorsan meg lehet fordítani egy fapados repülőgépet, ettől hatékony a modell, ettől olcsóbb a repülőjegy az utasoknak, és ettől sikeres a légitársaság. Tehát lehet szeretni vagy nem szeretni, de ennek a beszállítási módnak most már a finom hangolása is megtörtént, például a hűtés-fűtés. Számos egyéb részletet a használat során tökéletesítünk, ez a beszállítási mód teszi lehetővé az utasoknak, hogy gyorsan és olcsón tudjanak repülni, és ez a meghatározó.

? És most már olyan nincs Ferihegyen, hogy a szabad ég alatt kell várni egy gépre?

? Egyáltalán nincs. Lehet, hogy hosszú folyosókon kell kibaktatni a géphez, de ettől olcsóbb a repülőjegy. Tízezer forintért lassan Zalaegerszegig nem lehet eljutni vonattal meg vissza, és ilyen áru repülőjeggyel el lehet repülni Londonig. Ennek viszont ára van, éspedig az, hogy az ezzel járó kisebb kényelmetlenségeket vállalni kell, de a légitársaságok számára ez bevált és önmagát igazoló módszer.

? Ami a repülőtér pénzügyeit illeti, volt 2012-ben megint csak egy nagyon komoly érvágás, egy új, a területet érintő ingatlanadó, ami alaposan megcsappantotta a repülőtér költségvetését. Mennyire sikerült pénzügyileg helyrerázódni?

? Ezt természetesen ki kellett fizetni, ki is fizettük, és ugye csodák nincsenek: ezt előbb vagy utóbb, akár a reptéri illetékek emelésén keresztül az utasok fogják megfizetni, hiszen pénznyomda nincs a repülőtér alagsorában, csak csomagosztályozó. Mi sem tudunk pénzt varázsolni: ha kivetnek ránk egy ilyen mértékű adót, akkor ezt ki kell fizetni, de ki is fizettük. Ez a vita lezárult, azért bizonyos mértékű finomítása azért zajlik a dolognak, de jellemző módon például a XVIII. kerület nagyon rugalmasan kezeli ezt a kérdést, és reálisan közelíti meg, Vecsésről nem is beszélve. Különbségek azért vannak önkormányzat és önkormányzat között, a XVII. kerület, amelynek a polgármestere kezdeményezte ezt az adóemelést, módosítást, egy másik történet. De én nem zárom ki, hogy ebben is előbb vagy utóbb dűlőre tudunk jutni.

bud hajtómű3 

? Apropó, XVII. kerület. Hogy alakult 2013 a környezetvédelmi szempontok szerint? Mennyire szaporodtak vagy csökkentek a panaszok a gépek zaja miatt?

? Ami az igazi előrelépés, az az, hogy a Lufthansa Technik hangár mellett elkészült a hajtóműpróbázó hely. Addig  a B5-ös holdingon zajlott a próbázás, most ez elkerült onnan, úgyhogy ennek a méregfogát is kihúztuk. Ez sem két fillér volt, de nagyon korszerű amerikai technológiával megépítettük a hangár mellett, és ezzel mind a karbantartóknak, mind a légitársaságoknak lényegesen olcsóbb lett a hajtóművek próbázása.

? A Malév kiválása meglehetősen átalakította a BA beruházási és fejlesztési elképzeléseit is. Erről elég sokat beszéltünk az elmúlt két évben. Mik a kilátások 2014-ben? Melyek azok a programok, amiket azért most már lassan csak el lehetne kezdeni az elmaradtak közül?

? Először is a legfontosabb az, hogy 2013-ban átléptük a 300 millió eurós beruházási küszöböt. Amióta a repülőteret privatizálták és magánkezelésben van, azóta a repülőtér tulajdonosai nem kevesebb, mint 300 millió eurót, nagyjából 90 milliárd forintot fektettek be a repülőtér fejlesztésébe, különböző módokon. Ez nem állt le. Az egyik legnagyobb beruházás az idén 10 millió eurós nagyságrendű volt: a DHL központjának átadása itt a repülőtéren. De folytatódott az elektromos hálózat, a 10 kilovoltos betápláló hálózat korszerűsítése, azt most január elején kapcsoljuk át a vecsési egyik alállomásra. Aztán volt pályakarbantartás, megtörtént a pályafények korszerűsítése, tehát nagyon sokféle olyan fejlesztés is zajlik, ami elkerülhetetlen és messze meghaladja azt, amit a privatizációs szerződés előírt számunkra.

Sikerült eltűntetni a bádogos poggyászkezelőt a SkyCourt elől

? És a nagy beruházások, a cargo-központ, az üzleti központ, a szálloda?

? Tulajdonképpen a DHL a kereskedelmi park első lépcsője. A cargo egyelőre takaréklángon van, ez nagyon erősen kötődik a gazdasági teljesítőképességhez is, de fontos, hogy az utolsó negyedévben jelentősen emelkedett az utasforgalom, ez sokat segített azon, hogy nagyjából a tavalyi szinten tudjuk zárni majd az évet, nyolc és félmillió utassal. És ami még fontosabb, hogy jövőre idehozunk egy nagy nemzetközi cargós konferenciát is.

DHL_Ferihegy

? De magának az új cargo-központnak az építse még nem kezdődik el?

? Egyelőre még ez takarékon van. Változatlanul bürokratikus nehézségek vannak a szállodaépítés útjában, de talán itt is megtört a jég, és talán elkezdődött egy olyan párbeszéd a hatóságokkal, ami sokat segíthet.

 ? Volt szó új mólók építéséről is, de ez nyilván szintén forgalomfüggő fejlesztés.

? A mólók tipikusan egy átszálló, hub-típusú repülőtér működésének a tulajdonságát jelentik, tehát amikor ugyanaz a légitársaság hozza és viszi tovább az utasokat. A mólókra megvannak az engedélyek, de egyáltalán nem biztos, hogy ebben a formában fognak megvalósulni, hiszen Budapest most kifejezetten egy original destination típusú repülőtér, tehát az átszálló forgalom gyakorlatilag elenyésző, ezért semmi sem indokolja a mólók mostani megépítését. Ha épül is valami, akkor valószínű, hogy inkább ? és ez most csak egy hipotetikus felvetés ? inkább egy fapados terminálra lehet szükség, mint újabb átszálló folyosók kiépítésére.

? Nem segítene az 1-es terminál újranyitása?

? Amikor bezártuk, akkor úgy számoltunk vele, hogy legalább öt évre zárjuk be. A terminálnak a legnagyobb problémája az áteresztőképesség, gyakorlatilag egy óra alatt ötnél több járatot nem lehet indítani és fogadni, tehát nem valószínű, hogy a közeljövőben újra megnyitjuk.

? Egy másik érdekes téma, ami a repülésbarátok számára fontos: a skanzen jövője.

? A skanzennel mi egyelőre perben és haragban állunk. Egyébként számos bírósági eljárást is indítottak velünk szemben. Ami nagyon sajnálatos állapot, de az a mód, ahogyan ők működnek, és amilyen minőségben ők a saját szolgáltatásukat nyújtják, ez egyszerűen méltatlan a repülőtérhez. De mi erőszakkal vagy erőfölénnyel velük szemben nem léphetünk föl.

? Akkor ez is bizonytalan még 2014-ben.

? Igen, bizonytalan. Ami jó hír viszont, hogy a légiközlekedési kulturális központ, ami a mi partnerünk, ami az Airportállal együttműködve bonyolítja a repülőtéri látogatásokat, kiválóan teljesít,  ami nagyon megnyugtató, azt mutatja, hogy azért még vannak megbízható partnerek ezen a területen.

? Az utolsó érdekes részterület: a reptérre vezető közlekedési vonalak és a parkolás helyzete. Ez ügyben is elég sok minden történt 2013-ban. Az nem történt meg, amit sokan reméltek, hogy valamiféleképpen lesz vasútállomása, vasúti összeköttetése a termináloknak.

? Rövidtávon biztosan nem lesz, én úgy tudom, hogy megakadtak az ez irányú tárgyalások, aztán majd meglátjuk, hogy mi lesz, ebbe mi nem tudunk belefolyni. A parkolás viszont nagyon jól működik.

Forrás: iho.hu