Szerdán döntenek a 3-as metró felújításáról

Várhatóan két forgatókönyv kerül holnap a kormány elé a 3-as metró tervezett uniós támogatású felújításáról, az egyik verzió szerint 90 milliárdért új szerelvényeket szereznének be EU-forrásból, a másik az, hogy a régi kocsikat újítsák fel 60 milliárdos hitelből. A déli irányú bővítés nincs napirenden.

metró

 

Tarlós István budapesti főpolgármester a Magyar Nemzetnek adott interjújában arról beszélt: a legfőbb kérdés az, hogy az idén kezdődő uniós fejlesztési ciklusban az elsők között indíthatják-e a 3-as metró halaszthatatlanná vált rekonstrukcióját.

A 100 milliárd forint a jelenleg Kőbánya-Kispest és Újpest városközpont között közlekedő metróvonal teljes megújítására elegendő. Ez tartalmazza az alagút, a sínpálya, a berendezések, a megállók rekonstrukcióját, és a szakasz meghosszabbítását Káposztásmegyerig.

Ezzel párhuzamosan kell határozni a járműbeszerzésről. A dilemma, hogy új szerelvények esetén szintén az Európai Unió lehívható forrásaiból finanszírozzák-e a beszerzést, vagy az egykori szovjet gyártmány felújítására a kormány engedélyezi-e hitel felvételét a fővárosi önkormányzatnak. A fővárosnak minderre nincs forrása, s ezért szerepel ez kiemelt kérdésként ? mondta a főpolgármester.

Mivel a 3-as metró járműveit orosz cég gyártotta, természetes, hogy érdeklődnek egy felújítási vagy gyártási megbízás iránt ? mondta Tarlós, de kacsának minősítette a Népszabadság információit arról, hogy a kormányfő Vlagyimir Putyin orosz elnökkel egy hete tárgyalt volna a volt szovjet járműpark cseréjéről. Ezzel szemben a főpolgármester a múlt csütörtökön valóban tárgyalt az ügyben Orbán Viktor miniszterelnökkel.

Metróval Vecsésre, Ferihegyre? ? Utópia

Az elmúlt években több megvalósíthatósági tanulmány is készült különböző megrendelésre az M3-as metró déli meghosszabbításáról. Ezekből az derült ki, hogy olcsón, a meglévő 100a vasútvonalat is felhasználva vinné ki a metrót a reptérre és érintené Vecsést is.
Ez a hosszabbítás nem csak a ferihegyi repteret, hanem a teljes délkeleti agglomerációt (XVII.-XVIII. ker, Vecsés, Üllő, Ecser, Gyál) színvonalas kötöttpályás kapcsolattal szolgálná ki. Ez a megoldás a környéken élő majd negyedmillió ember számára hozná közelebb a belvárost, a vecsésiek esetén tizenöt perccel csökkentve a menetidőt.

Az interneten már évek óta kering egy fotó, amelyen az látszik, hogy egy vicces kedvű firkáló egy megállóval meghosszabbította a hármas metró útvonalát?.

3-as metró