Savanyú káposzta: az igazi multivitamin

A savanyú káposzta a téli táplálkozás egyik fontos alapanyaga. Tápanyagokban gazdag, sokféle vitamin és ásványi anyag-tartalma nagymértékben hozzájárul szervezetünk egészséges működéséhez.
Összegyűjtöttünk pár hasznos információt, hogy miért is érdemes rendszeresen fogyasztanunk.

savanyú-káposzta

A savanyú káposzta igazi vitaminbomba ami főzve, rakva, párolva, levesnek, salátának, vagy nyersen is gazdag vitamin- és tápanyagforrás. Bárhogy is esszük tehát, mindenképp jót teszünk vele a szervezetünknek.
A fejeskáposzta C-vitamin tartalma igen magas (100 gramm 20 milligramm C-vitamint tartalmaz), amit a savanyítás után sem veszít el, mint ahogy más, értékes összetevőit sem ? így rendszeres fogyasztásával a náthás megbetegedések is távol tarthatók. A C-vitaminon kívül még számos jótékony összetevővel büszkélkedhet: B1-vitamin, niacin, karotin, foszfor, kalcium, kálium,magnézium, nátrium mind-mind található benne. Víztartalma is magas (92,5 g/100 g), tehát még a napi folyadékszükségletünk kiszámításakor is bízhatunk benne.

A savanyú káposztából számtalan ízletes étel készíthető, ám nem csak ezért szeretjük.

  1. Télen kiváló, olcsó és természetes C-vitaminforrás. Arra azonban érdemes ügyelni, hogy ez a vitamin hő-, és fényérzékeny, így hőkezelés nélkül fogyasztva őrzi meg leginkább ezt a jó tulajdonságát.
  2. Jellemző vitaminjai még ezen kívül a B1-, B2-, niacin, karotin, E- és K-vitamin
  3. A káposztafélék fogyasztása mustárolaj tartalmuk miatt is javasolható, ami szintén jó a fertőzések ellenni harcban. Ez a hatóanyag a mustárban és a tormában is fellelhető. A fejes káposztában lévő glükózinolát elsősorban húgyúti fertőzések ellen nyújt védelmet.
  4. A fent említett glükozinolát nevű vegyület azért is fontos, mert segít megelőzni a daganatos betegségek kialakulását, mivel csökkenti a karcinogének (rákkeltő anyagok) okozta DNS károsodást, nagymértékben gátolja a ráksejtek szaporodását.
  5. A növényi kalcium források között a savanyú káposzta is említésre méltó, emellett jellemző ásványi anyagai még a foszfor, kálium, magnézium, vas, jód, kén, klór és nátrium is.
  6. Kiváló rostforrás, ugyanis a szénhidráttartalmának jelentős része élelmi rostokból áll. Ezáltal fontos szerepet tölt be a megfelelő emésztés elősegítésében, a normális bélműködés fenntartásában, a székrekedés kezelésében és megelőzésében. Segít helyreállítani a bélflórát. A savanyú káposzta leve enyhén hashajtó hatású.
  7. Energia- és szénhidráttartalma csekély, ezért cukorbetegek és fogyókúrázók étrendjébe is remekül beilleszthető, sőt kifejezetten ajánlott. A rostoknak köszönhetően jól telít, és a vércukorszint szabályozására is kedvezően hat.
  8. A káposza – és több keresztesvirágú zöldség, mint például a brokkoli is – fontos alkotóeleme még a szulforafán nevű vegyület, mely képes méregteleníteni a szervezetünkben található rákkeltő anyagokat és ösztönzi a szervezetet, hogy minél több rákellenes hatású enzimet termeljen.

Hamarosan itt az influenzaszezon, együnk minél több savanyú káposztát, természetesen vecsésit… 🙂