Újabb rezsicsökkentés, vagy mégsem?

A kormány törvényileg fogja előírni, hogy a mérőórákkal kapcsolatos összes költséget a szolgáltató köteles állni, viszont a villanyórákkal a gázórákkal és vízórákkal kapcsolatos költségeket jelenleg sem a fogyasztók fizetik.

gazora-600x400

Németh Szilárd fideszes országgyűlési képviselő, a rezsicsökkentések végrehajtásáért felelős munkacsoport vezetője szerdán bejelentette, hogy a kormány a mérőórákkal kapcsolatos összes költség szolgáltatókra terheléséről döntött. A kormánypárti politikus közlése szerint az intézkedés minden típusú mérőórát érint, és a lehető leggyorsabban be kívánják vezetni.  
Boross Norbert, az Elmű-Émász csoport szóvivője az MTI-nek azt mondta, a villamosenergia-szolgáltatásban a mérők felszereléséért, cseréjéért, hitelesítéséért, karbantartásáért jelenleg nem kell fizetni. Hozzátette, hogy a kormány döntését addig nem tudják kommentálni, amíg nem jelentek meg a rendeletek.

1305807991villanyora500
A hatályos jogszabályok értelmében az egyetemes gázszolgáltatás keretében a gázmérő az elosztó engedélyes tulajdonában van, így a mérő hitelesítési vizsgálata, illetve cseréje és az ezzel kapcsolatos költségek eddig is a szolgáltatót terhelték – mondta Száraz Gábor, a Tigáz Zrt. szóvivője az MTI-nek.
A tervezett intézkedés érintheti ugyanakkor a víziközmű-társaságokat. Az MTI szerette volna megtudni a Fővárosi Vízművektől és a Tiszamenti Regionális Vízművektől, hogy a vízórákkal kapcsolatban milyen költségek mekkora összegben terhelik a fogyasztókat, de kérdésére egyelőre nem kapott választ. Viszont a Dél-Pest Megyei Víziközmű Szolgáltatónál megkeresésre azt mondták a, saját szolgáltatási területükön  törvényileg ma is a szolgáltatót terhelik a felsorolt költségek.

vízóra
A gázszolgáltatásnál  10 évente kell hitelesíttetni az órákat, ami cserével jár együtt ? ez a szolgáltató költsége. Az áramszolgáltatónál attól függően hogy 3 vagy 1 fázisú a mérő, 10 ill. 15 évenként esedékes a hitelesítés, ami vagy cserét, vagy karbantartást jelent, és a fogyasztónak nem kerül pénzébe. A vízmérőknél pedig 4 évenkénti cserét említett az ügyfélszolgálat, ami szintén díjmentes.

Az alapdíj megy vagy marad?

A kormányszóvivői tájékoztatón Németh Szilárd elmondta: négy területen, egyebek mellett az alapdíj kérdésében további számítások elvégzéséről, információk beszerzéséről döntött a kormány.

Barta Judit, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: az alapdíj elvileg a hálózatok fenntartásának költségét fedezi, gyakorlatilag azonban az áram- és a gázszolgáltatás esetében már jelenleg sem elegendő a működési költségekre, így az energiadíj is tartalmaz olyan részt, amelyet a hálózatok fenntartására kell fordítani.

A szakember szerint ha az alapdíjat úgy csökkentik vagy szüntetik meg, hogy azt a szolgáltatók nem tudják más díjból kompenzálni, akkor az egyetemes szolgáltatásból – döntően a lakossági ellátásból – eredő veszteségeik tovább nőnek.

Hozzátette azt is: a távhőszolgáltatóknál az alapdíj ugyan fedezi, vagy nagyrészt fedezi a fenntartás költségeit, viszont ezek a társaságok döntően önkormányzati, illetve állami tulajdonban vannak, így az alapdíjkiesés okozta veszteség miatt közpénzből szorulnának kompenzációra.