Ezek a legveszélyesebb utak az országban

Elkészült Magyarország útjainak kockázati térképe. Közel 3000 kilométernyi közútszakasz baleseti kockázatát mérték fel az uniós finanszírozású SENSoR (South East Neighbourhood Safe Routes, vagyis Biztonságos utak a délkelet-európai régióban) projekt keretében.
Ez csak az első lépés, a következő, hogy a közútkezelőknek és az önkormányzatoknak olyan javaslatokat tegyenek, amik megoldást jelenthetnek a térképen látottakra.

 

A nagyobb térképre váltáshoz, kattints a képre.

A nagyobb térképre váltáshoz, kattints a képre.

A jeleket sokat nem kell magyarázni, a zölddel jelölt utak az ott elszenvedett balesetek alapján alacsony kockázatúak, a halványsárgával jelölt utak alacsony-közepes besorolásúak, és ahogy sötétedik a szín, úgy nő a kockázat is.

H

A környékünkön jól látni, hogy például az M0-ás körgyűrű szép zöld, a 4-es főút sárgából pirosra vált, ami már veszélyes szakasznak minősül.

A projekt eddigi eredményeit bemutató szerdai budapesti sajtótájékoztatón Schmidt Szabolcs, az Európai Bizottság közlekedésbiztonsági csoportjának vezetője azt mondta, a legfontosabb feladat az unióban a közúti biztonság növelése, a 2010-es szint felére kell csökkenteni hat éven belül a közúti balesetben elhunytak számát, ebben nyújt segítséget a mostani projekt.
Berta Tamás, a KTI vezetője Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár levelét felolvasva azt mondta, a magyar közúti biztonság 2006 óta folyamatosan javul, mivel csökken a közúti balesetekben elhunytak száma. Kissé emelkedett azonban az elmúlt időszakban a személyi sérüléssel járó balesetek és a megsérült személyek száma, ezért új módszerekre van szükség, ebben nemzetközi összefogásra is szükség van.
Kérdésre válaszolva Berta Tamás elmondta, egységes módszertan szerint vizsgálják a hálózatot, így összehasonlíthatóak lesznek az adatok az unió többi tagállamával. Az eddigi eredmények azt mutatják, hogy nincsenek az országban “halálutak”, hanem csak bizonyos útszakaszok, amelyek veszélyesebbek.
Az eredmények értékelése után a projekt résztvevői javaslatokat tesznek a helyzet javítására, ezek jellemzően kis költségvetésű forgalomtechnikai beavatkozások lesznek.