Interaktív repülőmúzeum válhat a ferihegyi Aeroparkból

Közösségi tér, interaktív múzeum válhat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér mellett működő Aeroparkból, ahova minden héten érdemes lesz visszatérni – mondta Samu Ádám, az Aeropark üzemeltetője, a Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft. (LKK) szóvivője az MTI-nek adott interjúban.

aeropark Il-14

A parkot áprilisban vették át, hogy felélesszék a lepusztult területet, és az ott látható eszközöket. “Egy rozsdaette ékszerdoboz volt ez, ahol hatalmas értékek voltak, de nagyon rossz állapotban és elhanyagolt környezetben” – mondta Samu Ádám. A hajtóművek, repülőgép-alkatrészek elszórva voltak a területen, a gépek és a terület karbantartására az előző üzemeltető alig költött, évtizedek óta nem mosták le a gépeket, egy marshaller kocsit, két vontatót, egy minibuszt és rengeteg repülőgép-alkatrészt félig befedett a föld.
A múzeumok éjszakájára pár hét alatt sikerült ismét látogathatóvá tenni a parkot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Budapest Airport segítségével – tette hozzá.
Az alkatrészek és egyéb, a magyar légiközlekedéshez kapcsolódó eszközök felújítását megkezdték, és a kiállítást újonnan beszerzett tárgyakkal is bővítették, például egy teljesen korhűen resteurált Wartburg marshaller kocsival, egy Zsiguli forgalmista gépkocsival és a Malév Air Tours Ikarus autóbuszával.
A parkban több pályafény és bevezetőfény is található, ezek mindegyikét felújították és működőképesek, a Tesla-radar felújítása már megkezdődött, és azt is vizsgálják, hogy elektromotorokkal hogyan tudják majd mozgatni a radarernyőket.

aeropark TU-.134
Az Aeroparkban található, nagyrészt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonában álló (Tupoljev Tu-154B2 és Tu-134, Iljusin Il-18) repülőgépek karbantartását is megkezdték.
Samu Ádám elmondása szerint a Tu-154-es és az önkéntes munkával az utóbbi években felújított Il-14-es pilótafülkéje szinte teljesen működőképes, ezek bemutatása Európában szinte egyedülálló, és jó állapotban van egy a Jakovlev Jak-40-es típusú gép is, amelybe korábban nem engedtek látogatókat.
A közelmúltban egy kanadai cég megvette a Malév csődje után a repülőtéren tárolt, hosszútávú járatok teljesítésére használt Boeing 767-200-ast, amelyet szétbontottak, de az Aeroparknak sikerült megszereznie a gép függőleges vezérsíkját, amelyen a Malév logója látható. Samu Ádám elmondása szerint szeretnék megszerezni a szétszerelt repülőgép Ferihegyen tárolt üres törzsének első részét is. Visszafestenék rá a Malév logót és előadótermet alakítanának ki benne, ami jól illeszkedne az üzemeltetők által már egy éve végzett repülőtér-látogatások programjába is.

A szétbontott Boeing 767-es

A szétbontott Boeing 767-es

Terveik szerint legalább minden második hétvégén lesz program a parkban: előadásokat tartanak majd ismert szakértők a repülésről, légiforgalmi irányításról, repülőtér-üzemeltetésről, de már most látogatható egy maléves repülőgép-modellekből, egyenruhákból álló kiállítás, illetve üzemel a repülőgép-szimulátor is. Ezzel kapcsolatban Samu Ádám jelezte: egy élethű Airbus A320-as szimulátort szeretnének a parkban kialakítani.
Samu Ádám beszélt arról is, hogy szeretnének szerezni egy Boeing 737-est, amelyet Malév színekre festenének, mert az egykori nemzeti légitársaság ezen ikonikus típusa hiányzik a parkból. A Malév felszámolója által hirdetett Canadair CRJ200-as drága, Fokker 70-es pedig alig repül már, külföldről pedig nagyon drága bármilyen gépet szerezni – tette hozzá.

aeropark1
Ezen kívül idővel másik két géptípust, a LET L410-esét és az Antonov An-26-osát is be szeretnék mutatni a parkban, ezekből Magyarországon még található néhány darab. Elmondása szerint mindez a park a korábbi üzemeltetés adatai szerinti 30-40 milliós bevételeiből és a támogatóiknak köszönhetően finanszírozható. Tervezik azt is, hogy a jövőben egész évben látogathatóvá teszik a parkot.