Alacsonyabb színvonalú, beszűkülő nyilvánosság

A Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) szerdán közleményben szólította fel az Országgyűlés tagjait, hogy ne szavazzák meg a reklámadóról szóló törvény módosítását.

media

A Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) megdöbbenéssel értesült a mai, az adótörvény-módosításokhoz tett szóbeli kiegészítésről, miszerint az NGM a hatályos reklámadó törvény legfelső kulcsának 40-ről 50 százalékra történő emelését javasolja. E lépés egyértelmű jelzés a teljes iparág valamennyi érintettje számára, hogy kormányzati részéről egyeztetési szándék nincs.
Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy az adózás előtti árbevétel ilyen mértékű megadóztatása szükségszerűen együtt jár a tartalom-előállításba visszaforgatható tőke csökkenésével. Ennek egyenes következménye az alacsonyabb színvonalú, egyhangú, beszűkülő nyilvánosság.
A reklámadó jelenlegi szabályozási rendszere a hazai vállalkozások számára már így is jelentős versenyhátrányt eredményez a globális szereplőkkel (Google, Facebook) szemben.
Véleményünk szerint a tervezett, további adóemelés következményei kiszámíthatatlanok nemcsak az érintettekre, de jelentősen befolyásolják a munkaerőpiaci helyzetet, és a tervezett, egyéb típusú adó- és járulékbevételeket. Érthetetlen, hogy a kormányzat miért irányoz elő a saját gazdasági céljaival ellentétes intézkedést.
Ezúton kérjük az Országgyűlés valamennyi tagját, hogy a szóbeli indítványt ne fogadja el, és ne szavazzon meg olyan módosítást, ami alkalmas a jelenleg is fennálló kritikus helyzet további súlyosbítására!

Magyar Lapkiadók Egyesülete

A kormány 40-ről 50 százalékra javasolja emelni a reklámadó legmagasabb kulcsát

A kormány 40-ről 50 százalékra javasolja emelni a reklámadó legmagasabb kulcsát – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkára szerdán Budapesten, az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának ülésén. Pankucsi Zoltán a bizottság előtt lévő adótörvényekhez benyújtott háttéranyagot szóban kiegészítve közölte, felülvizsgálták a reklámadó kulcsait, és ezután döntöttek a legmagasabb kulcs emeléséről. Elmondta azt is, hogy csökkentenék a reklámadót fizetők adminisztratív terheit. Emlékeztetett arra, hogy a hirdetőknek jelenleg 20 százalékos adófizetési kötelezettségük van akkor, ha nincs igazolásuk a közzétevőtől arról, hogy a megkapott bevételből a közzétevő a reklámadó kötelezettséget teljesítette. A helyettes államtitkár elmondása szerint azt tapasztalták, hogy sok esetben nem adnak ki ilyen igazolást a közzétevők vagy rossz tartalommal adják ki.

Az egyik megoldás ezt a helyzetet úgy kezelné – folytatta – , hogy létrehoznának egy, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által kezelt adatbázist az adót megfizetőkből. Ha egy megrendelő a reklámcélú közzétételét egy, a listán szereplő adózótól rendeli meg, akkor eleve nem is kellene igazolást kérnie.
Pankucsi Zoltán közölte, a másik lehetőség az lenne, ha a megrendelő hitelt érdemlően igazolni tudja, hogy kért, de nem kapott igazolást a reklámadó teljesítéséről. Hozzátette: ebben az esetben a bizonyítékot a NAV-hoz kell eljuttatnia.
A bizottsági ülés végén döntöttek “a módosítási szándékokról”, amelyek többségét támogatta a testület.