Megépülhet a Ferihegyi gyorsvasút

Megjelent a Magyar Közlönyben a 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklus terhére megvalósítani tervezett, 75 millió euró feletti, közlekedési nagyprojektek listáját tartalmazó rendelet. Ebben újra napirendre került a ferihegyi gyorsvasút megépítésének ötlete, a beruházás az évtized végére készülne el, és csaknem 50 milliárd forintot emésztene fel.

 

130629-koki_1

A tervek szerint  2019-2020 körül építenék meg a gyorsvasutat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a városközpont között, a beruházás körülbelül 48 milliárd forintot emésztene fel ? tudta meg a Napi Gazdaság.  A fejlesztést az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (Connecting Europe Facility, CEF) forrásaiból finanszíroznák  – ez egy új uniós költségvetési forrás közlekedési projektekre, a megszokott kohéziós alapok mellett. 

A ferihegyi gyorsvasút megépítése körülbelül egy-másfél évtizede szerepel a tervek között, és már az első Orbán-kormány, illetve a Gyurcsány-kormány idején is felmerült az építkezés gondolata.  A vasút finanszírozására és nyomvonalára is több változat született az elmúlt időszakban. Volt olyan terv, hogy az állam építi meg a vonalat, a MÁV-ot is bevonva, aztán jöttek a magánbefektetőkkel kapcsolatos “ötletek”. Még az is elterjedt egy időben, hogy Demján Sándor vállalkozása építi majd ki a vasutat a Ferihegy 2-es terminál és a budapesti Nyugati pályaudvar között.
Néhány évvel korábban, vagyis bő másfél évtizede egy “öszvér” megoldás csak 12 milliárdot feltételezett volna, e szerint egy szakaszon a jelenlegi vasúti pályán futott volna a ferihegyi gyors, és csak a második szakaszon  kellett volna új pályát építeni, amely a 2-es terminál alá futott volna be. Ez azért ütközött volna nehézségbe, mert a vasúti fővonal menetrendjébe nem lehetett volna beiktatni a ferihegyi vonatokat.
Voltak olyan tervek is, amely szerint nem Nyugatiba futottak volna be a szerelvények, hanem a Keleti pályaudvar lett volna a célpont.

A sok változatból tehát mindeddig nem lett semmi, csak annyi történt, hogy – uniós pénzekből – kialakítottak egy megállót, és egy felüljárót a Ferihegy 1-es terminálnál, amely viszonylag rövid ideig tölthette be igazi funkcióját, hisz közben a terminált bezárták. Így tehát – más európai repterekhez képest – nincs közvetlen vasúti összeköttetés  a főváros és reptér között, mindössze buszjárat közlekedik a kőbányai metrómegállótól a terminálokig.
Az új tervről egyelőre nem sokat lehet tudni, a megvalósulásának azért nagyobb az esélye a korábbiaknál,  mert látszik a forrás is, és szerepel az uniós nagy projektek listáján is.