Támogatják a megyei matricát a polgármesterek

Tizenkilenc települési önkormányzat képviselőit tájékoztatta hétfőn a tervezett útdíjrendszer változásairól Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára.
Az egyeztetésen Tábori Ferenc Vecsés alpolgármestere és Pápai Mihály gyáli polgármester is részt vett.

Fotó: Sennowitz Gergely/NFM

Fotó: Sennowitz Gergely/NFM

Fónagy János, a tárca parlamenti államtitkára kifejtette: az 5 ezer forintos éves megyei matrica megvásárlása havi szinten egyetlen liter benzin árának megfeleltethető, mintegy 400 forintnyi kiadást jelent, így sokkal olcsóbb megoldás a közel 43 ezer forintos éves országos matricánál. Az autópályák elkerülése az időveszteséggel nem is számolva a hosszabb megtett út miatt ennél jelentősen magasabb költséggel járna.

A megbeszélésen elhangzott: a Pest megyei matrica értelemszerűen az M0 körgyűrűre és az autópályák bevezető szakaszaira is érvényes lesz. Budapest belterületén a sztrádák nem gyorsforgalmi, hanem csak főútnak minősülnek, így itt díjfizetési kötelezettségről nincs, és nem is lehet szó. Gyors nemzetközi körültekintéssel látható, hogy Ausztriában és Szlovéniában egyáltalán nincsenek, Csehországban és Szlovákiában pedig csak rendkívül kis számban találhatók díjmentesen használható gyorsforgalmi szakaszok.

Fónagy János hozzátette: a minisztérium várakozásai szerint nem kell tartani a forgalom tömeges átterelődésétől a vidéki nagyvárosok, agglomerációs települések és a külső kerületeket útjaira, ezzel éppen ellentétes folyamatként új úthasználók megjelenésével számolnak az autópályákon. Akik korábban a rendszeres 5-10-20 kilométeres utazásokra nem váltottak matricát, a kedvezményes árú megyei matricák megjelenésével a gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb sztrádákat választják majd a belterületi útszakaszok helyett.
Budapest valamennyi megyeszékhelyről kedvezőbben, olcsóbban lesz elérhető, mint korábban jelezte az államtitkár.
A megbeszélésen megjelent polgármesterek és delegáltjaik jelezték: a megyei matrica bevezetésének szándékával alapvetően egyetértenek – írta a minisztérium közleménye.

Fizetős M0-ás

m0_4_b

Az eddig díjmentesen használható M0-s és több autópálya fővárosi bevezető szakaszára január 1-jétől útdíjat vetne ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
A lépés a körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4-es főút), valamint M3-as autópálya és 11-es főút közötti szakaszait, illetve az M1-es és M7-es bevezető szakaszait érintené a Budapest táblától. A használat díja egy évre ötezer forint lenne.

Kormányszóvivő: elérhetőek lesznek a hatástanulmányok


A kormány évek óta foglalkozik a megyei matricák kérdésével, vannak hatástanulmányok, és ezek elérhetőek lesznek – mondta el a kormányszóvivő hétfői budapesti tájékoztatóján kérdésre válaszolva.

Kurucz Éva emlékeztetett: a kiindulópont a megyei matricák bevezetése, nem a budapesti agglomeráció megadóztatása, a kormány célja a közlekedők helyzetének javítása. Mint mondta, a megyei matricák bevezetésével olcsóbbá válik az autópályák használata helyben, míg a tranzitforgalom többet fizet.
Arra a kérdésre, hogy a kormány végzett-e egyeztetéseket a bejelentés előtt, a szóvivő azt mondta, az egyeztetések folyamatosak, a hét végén a fuvarozókkal, hétfőn az önkormányzatokkal egyeztetnek, a kormány pedig szerdai ülésén foglalkozik a témával.  
Kurucz Éva hangsúlyozta: a kormány évek óta foglalkozik a kérdéssel, készültek hatástanulmányok. Egy kérdésre válaszolva közölte, hogy a hatástanulmányok elérhetőek lesznek.