Bővítik és felújítják a Ferihegyi gyorsforgalmi utat

Hat milliárd forintból újítaná fel a Ferihegyi gyorsforgalmi utat a főváros. A tervek szerint megszüntetik a szalagkorlátok közé zárt pályát, ugyanakkor megmaradnának a kétszer egy sávos felüljárók.



A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető út hosszú távú fejlesztése valóban napirenden van, jelenleg a fejlesztés terveztetésének közbeszerzését végzi a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) – tudta meg a Magyar Idők a Főpolgármesteri Hivataltól.
Információk szerint a tervezést követően, 2018-ban várható az építkezés megkezdése, az út ütemezett fejlesztése.

Illusztráció

A BKK által 2014-ben készíttetett tanulmányterv javaslatai szerint meg kell szüntetni az út jelenlegi zárt kialakítását és a csomópontok között kétszer három sávos egybenyitott útfelület jönne létre. A terv laikusok számára is feltűnően gyenge pontja, hogy a hatsávos szakaszok között a Felsőcsatári, Csévéző és Igló utcáknál meglévő külön szintű átvezetések a maihoz hasonló állapotban, kétszer egy sávos formában maradnának meg. Az azonban mindenképpen előrelépés, hogy a Felsőcsatári úti aluljárónál, közismertebben a Sárkány Centernél az útpálya mélyítésével megszüntetnék a magassági korlátozást, nem lenne több beszorult, fennakadt emeletes busz, kamion.

Beszorult a magasságkorlátozó alá egy kamion a Ferihegyi repülőtérre vezető úton 2016. január 20-án.MTI Fotó: Mihádák Zoltán

Beszorult a magasságkorlátozó alá egy kamion a Ferihegyi repülőtérre vezető úton 2016. január 20-án.MTI Fotó: Mihádák Zoltán

A tanulmányterv alapján a felújítás során az útburkolat és a meglévő híd műtárgyak felújítása is elvégzendő, beleértve ebbe a gyorsforgalmi út belső szakaszát, az Üllői út–Hangár utca közötti részt. A BKK a tanulmány készítése során megvizsgálta a gyorsforgalmi út jövőbeli hálózati szerepét, feltárta a meglévő problémákat és javaslatot tett az út ütemezett fejlesztésére.
Az útszakasznak három fő funkcióval kell rendelkeznie: biztosítania kell a 4. számú főút bevezetését, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér legfontosabb közlekedési kapcsolataként kell szolgálnia és a XVIII. kerületi lakóövezetekhez jó megközelítést kell nyújtania. A tervezési közbeszerzés jelenleg zajlik, amelyhez a forrást a fővárosi önkormányzat biztosítja a költségvetéséből. Az az első kalkulációik szerint a fejlesztés áfa nélkül 5,8 milliárd forintba kerülne.
Az elmúlt évtizedekben többször kellett javításokat végezni az úton, melynek forgalmi terhelése 2010-ig folyamatosan nőtt, évek óta az eltűrhető mértéket meghaladó forgalom terheli. Ezt a hatást erősítette fel a 4. számú főút Üllőt és Vecsést elkerülő szakaszának átadása.
Ma az Üllői út helyett a 4. számú főút fővárosi szakasza a Ferihegyi repülőtérre vezető út.