Indul a kátyúzási szezon

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. téli útüzemeltetési időszaka lezárult, a tavaszi időjárás beköszöntével újra a kátyúzási, javítási munkákra helyezik a hangsúlyt a cég 93 mérnökségének szakemberei – közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt.



Magyar Közút Nonprofit Zrt. téli útüzemeltetési időszaka lezárult. Idén szerencsére nem kellett meghosszabbítani a téli készenlétet, így a társaság 93 mérnökségén elkezdődhetett a tavaszi munkákra való átállás. Az elmúlt négy hónapban a társaság gépei összesen 62 014 munkaórát teljesítettek, ezen időszak alatt 88 756 tonna sót, 6,762 millió liter kalcium-klorid oldatot juttattak ki az országos közúthálózatra.

Az átlagos téli időszakhoz képest rendkívül nagy mennyiségű csapadék hullott eső formájában. A fagyási-olvadási ciklusok gyakori váltakozása és a csapadékos időjárás miatt a burkolathibák száma is jelentősen megnőtt az országos közúthálózaton is. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei télen is folyamatosan végeznek ideiglenes javítási munkákat a közutakon hidegaszfalt felhasználásával. A balesetveszélyes burkolathibák kijavításához megfelelő időjárási körülmények ilyenkor korlátozottak, hiszen télen is száraz és tartósan 0 fok feletti hőmérséklet szükséges a lokális burkolatjavítási munkákhoz. Tavasszal már újranyitnak a melegaszfalt keverőtelepek, így lehetőség nyílik a tartós javítási munkák elvégzésére.
kátyú
Több mint száz útellenőr járja meghatározott terv alapján a közutakat. A kátyúkról információt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. elsősorban a saját útellenőri hálózatán keresztül szerez.
Természetesen a lakossági és egyéb bejelentéseket is köszönettel veszik a szakemberek, és a jelzéseket igyekeznek beépíteni előzetes ütemterveikbe. A kátyúzási igény nagyobb, mint hogy minden burkolathibát egyszerre kijavíthatnának a közútkezelő munkatársai, ezért a munkákat ütemezetten végzik. Először minden esetben a gyorsforgalmi- és főutakon, ezt követően a kevésbé forgalmas 4-5 számjegyű mellékutakon, végül a bekötőutakon avatkoznak be. A kapacitás végessége miatt az észlelt, javításra ütemezett, de még nem kijavított kátyúkra táblával hívják fel a figyelmet a közútkezelő munkatársai.

A kátyúzási, lokális javítási munkákra a Magyar Közút Nonprofit Zrt. idén nettó 7,125 milliárd forintot költhet el, ez mintegy 131 148 tonna aszfalt felhasználását teszi lehetővé.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az országosan közel 32 000 kilométernyi közúthálózat üzemeltetéséért felel, ebbe beletartoznak az autópályák és autóutak – kivéve a koncessziós kezelésű M5-ös és M6-os autópályák –, valamint a településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszai is. A településeken belüli utak jelentős része önkormányzati kezelésben van, Budapesten a fő- és tömegközlekedési útvonalak a Budapest Közút Zrt.-hez tartoznak, a többi fővároson belüli szakasz pedig a kerületi önkormányzatok kezelésében van. Országosan mintegy 170 000 kilométernyi út tartozik az önkormányzatokhoz.