Jön a teljes államosítás az oktatásban?

Az önkormányzatoknál nincsenek megfelelő szakemberek, akik irányítani tudnák az oktatási intézmények működtetését, ezért nem adja vissza az állam a fenntartás feladatát – jelentette ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatási államtitkára a TV2 Mokka című műsorában kedden.



Palkovics László azt mondta, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) pontosan biztosítja azokat a feltételeket, amelyek a megfelelő működéshez szükségesek. Nem oldaná meg az oktatás problémáit, ha ismét az önkormányzatok lennének az intézményfenntartók – tette hozzá.
Az államtitkár közölte, hogy a Klik átalakítása során 198 helyett 57 tankerületet terveznek létrehozni, ezek azonban – a korábbiakkal ellentétben – önálló gazdálkodó egységek lesznek.
A nyelvoktatásról Palkovics László azt mondta, hogy az órák száma elégséges, a módszer viszont nem megfelelő, ezért nem jutnak el “értékelhető tudásig” a diákok.
Felidézte azt is, hogy 103 milliárd forinttal növekszik a Klik idei 435 milliárdos költségvetése 2017-ben.

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter múlt csütörtökön számolt be arról, hogy Palkovics László oktatási államtitkár kezdeményezte: a köznevelési kerekasztal javaslatai alapján lehetőség szerint 2018-tól legyen új nemzeti alaptanterv, a tanulói terhek pedig már a következő tanévtől, vagyis szeptembertől csökkenjenek. Hozzátette, egy nemzeti minimumot kell meghatározni arról, hogy a diákoknak mit kell elengedhetetlenül tudniuk. Közölte: az oktatási államtitkár azt is kérte, hogy a kormány vizsgálja felül a vegyes, állami fenntartású és önkormányzati működtetésű intézményi modellt, mert az megbukott.    

általános iskola
A Tanítanék mozgalom szerint “totális államosítást” terveznek a közoktatásban, a szerveződés a Miniszterelnökséget vezető miniszternek, az oktatási államtitkárnak és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) elnökének címzett nyílt levelében azt írta, hogy figyelmen kívül hagyják az önkormányzatiság elvét is, ahol a helyi közösségek dönthetnek intézményeikről az ott élők igényeinek megfelelően.
Pukli István, Pilz Olivér és Törley Katalin a Tanítanék mozgalom képviselői nyílt levelükben rámutattak: a miniszter, az oktatási államtitkár és a Klik vezetője a hónapok óta tartó tiltakozások hatására kénytelen-kelletlen beismertek bizonyos problémákat, de sajnos rossz, egyeztetés nélküli válaszokat adnak rájuk, “továbbtolják a túltolt biciklit”.

“Önök totális államosítást terveznek a közoktatásban, mivel végre fel- és elismerték, hogy az iskolák kettős fenntartása megbukott. Az elmúlt években azonban az is nyilvánvalóvá vált, hogy az állam nem jó gazdája az iskoláknak, s a Klik bukott meg igazán” – írták, hozzátéve:  
ha az állami vízfej az oktatási feltételek biztosítását (kréta, papír, tonerek) nem tudta megoldani, miért higgyék el, hogy emellett még a zavartalan körülményeket is tudja majd.
Álláspontjuk szerint a modern, jól működő, versenyképes oktatáshoz elengedhetetlenül szükséges iskolai autonómia újabb fényévekkel távolabb kerülhet. Felszólítanak arra is, hogy soroljanak fel legalább három olyan indokot, melyek miatt még mindig Klik-(ek)ben gondolkodnak.
Kitértek arra az ígéretre is, amely 2018-ra új alaptantervről szól. Mint írták, ennyi idő alatt hogy lesz lehetőség a minél szélesebb körű szakmai és társadalmi egyeztetésre a bevezetés módjáról, és az új alaptanterv alapértékeiről (gyermekközpontúság, ideológiamentesség, átjárhatóság, lexikális tudás visszaszorítása, modern, kompetenciaalapú megközelítés, európai követelményszint adaptálása és módosítása a magyar jellegzetességeknek megfelelően). Kikkel szándékoznak ezeket a kérdéseket megvitatni és az új koncepciót kidolgozni? – kérdezték.
Ismét szóvá teszik azt a kormányzati álláspontot, hogy a tankönyvpiac felszabadítására nincs szükség és lehetőség. Ha jók a kísérleti tankönyvek, akkor miért tartanak attól, hogy azok a piaci versenyben nem állnák meg a helyüket? – firtatták.