Ellehetetlenítenék Ferihegyi repülőtér működését?

Betiltatná Rákosmente Önkormányzata a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kettes (13L/31R) futópálya észak-nyugati, a kerülethez közelebb eső 13L jelű pályavégének használatát. Az Önkormányzat annak érdekében szervezett aláírásgyűjtést, hogy “a rákoshegyi pályavég (13L) tekintetében gondoskodnak a forgalom teljes tilalmának jogszabályi bevezetéséről”.

 



Erről jelent meg 2016. június 2-án, csütörtökön egy aláírási felhívás a XVII. kerületi önkormányzat honlapján. A közzétett petíció nem részletezi, hogy “csak” az érkező, ami egyébként normál kétpályás üzem mellett viszonylag ritka, vagy a 13L-ről induló forgalom betiltását is követeli-e az önkormányzat.

A 17. kerületi önkormányzat honlapján 2016. június 2-án megjelent felhívás szövege és a petíció:

Az önkormányzat aláírás gyűjtési felhívása/képernyőmentés. <br />(Forrás: rakosmente.hu) | © AIRportal.hu

Bár a repülőtéren az uralkodó szélirány miatt a leggyakoribb a 31-es irány használata, keleti – dél-keleti szél esetén a repülőtérnek 13-as irány szerint kell használnia a futópályákat (észak-nyugat, azaz Budapest irányából történik a leszállás), hiszen a repülőgépek fel- és leszállása bizonyos erősségű hátszélkomponens esetén nem biztonságos és nem is lehetséges.
Keleti – dél-keleti szél esetén a 13R pályavég az, amely a leszálló forgalom jelentős részét bonyolítja, a 13L, azaz a Rákoshegyhez közelebb eső pályavéget az induló forgalom használja. Forgalmi, időjárási vagy más okok miatt előfordul, hogy egyes repülőgépek nem a 13R, hanem a 13L futópályát használják a leszálláshoz, például ha a repülőgép személyzete kéri a hosszabb futópálya használatának lehetőségét, vagy az időjárási/forgalmi körülmények azt indokolttá teszik.
Komolyabb zajterhelés akkor érheti a kerületet, ha az egyes (13R/31L) futópálya valamilyen oknál fogva kiesik – leggyakrabban ez karbantartás esetén fordul elő – mert ilyenkor a pályazár néhány órás, napos, vagy hosszabb karbantartások idején (mint pl. a hamarosan várható ILS berendezés csere) akár néhány hetes időtartamára csak a kettes (13L/31R) futópályát használhatja a repülőtér érkező és induló forgalma.

A 13L pályavég forgalmának teljes, jogszabályi tilalma – természetesen tiszteletben tartva a kerület politikai vezetésének és a pályavéghez közel, a pályatengely alatt lakók szempontjait –
egyes forgalmi és/vagy időjárási esetekben ez a repülőtér órákra, vagy akár napokra történő teljes bezárásához, a budapesti légiforgalom teljes leállásához és a repülőtér működésének ellehetetlenüléséhez is vezethetne, ezt feltehetően nem mérlegelte a magát “modern kertvárosként” aposztrofáló önkormányzat a kezdeményezés közzétételekor – írja az Airportal.hu