Két év múlva emeletes vonatokon utazhatunk

Negyven darab nagy kapacitású, emeletes motorvonatot vásárol a MÁV-Start a Stadler cégtől, az első KISS elnevezésű járművek 2019 tavaszán állhatnak forgalomba a váci és ceglédi vonalon – jelentették be szerdán a szerződés aláírási ünnepségén, Budapesten.


A Vecsés Hírek márciusban már beszámolt arról, hogy a MÁV-START Zrt. és a Stadler Bussnang AG most megkötött keretmegállapodása eredményeként az első kétszintes személyszállító járművek 2019 tavaszán állhatnak forgalomba. A motorvonatok megvásárlására az aláírástól számított 96 hónapon belül van mód. A keretmegállapodással az első eseti szerződés megkötésekor minimum 10 járműre vállal lehívási kötelezettséget a MÁV-START.

A nagy befogadóképességű, 600 ülőhelyes (595 fix és 5 lehajtható ülésű) emeletes KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) járművek lesznek az első emeletes motorvonatok Magyarország vasúti közlekedésének történetében. A gyors, 160 km/h engedélyezett sebességű, 95 százalék feletti rendelkezésre állással üzemelő, megbízható járművek kényelmükkel megfelelnek a modern követelményeknek. A KISS vonatok a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab – szintén Stadler gyártmányú – FLIRT motorvonattal is illeszkednek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.

Látványterv

A kétszintes motorvonatok korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd.
Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérült WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekesszék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására képesek. A kerékpárhelyek száma további 24-el bővíthető, igazodva a kerékpáros turisztikai szezonban megnövekedett utazási igényekhez.
A KISS-ek a kor legutóbbi biztonsági szabványai szerint készülnek, továbbá a gyártó olyan vonatbefolyásoló rendszerrel is ellátja, amely lehetővé teszi, hogy a vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.

A járművek a Stadler és a Dunakeszi Járműjavító Kft. együttműködésében készülnek.
A Stadler szolnoki üzeme a kocsiszekrények hegesztéséért és a forgóvázak gyártásáért, míg a Dunakeszi Járműjavító a betétkocsik festéséért, összeszerelésért, illetve a már kész járművek üzembe helyezéséért felel majd. Ezzel az egyes járművek hazai hozzáadott értéke meghaladhatja az 50 százalékot is.
A projekt felügyeletét a Stadler emeletes járművekért felelős kompetenciaközpontjaként működő svájci altenrheini gyár látja el.


Hol járnak majd az emeletes vonatok?

A KISS vonatokat a nagy forgalmú Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon állítják majd forgalomba 2019-2020. között.
A tervek szerint a hétvégi időszakban az utasok nem csak Budapest elővárosában találkozhatnak az új motorvonatokkal, hanem egyes kiemelt forgalmú távolsági vonatok esetén is: iskolaidőszakban Debrecen és Nyíregyháza térségében, a nyári szezonban pedig a Dél-Balatonnál és a Velencei-tónál.
A további motorvonatok – az előző két vasútvonal mellett – a későbbiekben a Budapest–Újszász–Szolnok és a Budapest–Hatvan–Gyöngyös vonalszakaszokon közlekedhetnek.
A MÁV-START az emeletes motorvonatokat a saját szolnoki telephelyén fogja karbantartani.