Ismét két pályával üzemel a Liszt Ferenc-repülőtér

A Budapest Airport közleményében megköszönte Vecsés lakóinak a türelmét, akiknek a felújítás miatt ideiglenesen a megszokottnál több repülőgép elhaladásával kellett számolniuk.




Ma délután 16:00 órától ismét mind a két futópálya üzemel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A felújított, 3,7 kilométer hosszú II. pályán a Ryanair ír légitársaság Boeing B737-800 típusú repülőgépe, a Budapest – London-Stansted járat volt az első, amely felszállt. A pályát nyolc héttel ezelőtt kellett lezárni, és egy sor kötelező felújítást is elvégeztek rajta.

A nagy nyári csúcsforgalom előtt, a tervezett nyolc hét leforgása alatt elkészültek a ferihegyi II. futópálya felújításával a Budapest Airport, valamint az alvállalkozó cégek munkatársai. Mindez nagyban növeli a repülőtér működésének biztonságát és rugalmasságát.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a lehető legelőnyösebb futópályarendszer működik: a terminálépületek a két beton futópálya között helyezkednek el, így az egyik pályát a repülőgépek leszállására, a másikat pedig az indítására lehet használni. A kettő között pedig a lehető legrövidebb a gurulási távolság, a legkisebb az üzemanyag- és időveszteség két járat között. Nem utolsósorban pedig nagyobb a repülés biztonsága, hiszen a fel- és leszálló gépeket jelentős távolságra el lehet választani egymástól, emellett így a legcsekélyebb a közvetlen közelben fekvő lakott területeket érintő zajhatás is.

A kéthónapos felújítás nem kevesebb, mint 1,3 milliárd forintba (kb. 4 millió euróba) került. A legfontosabb beruházás a műszeres leszállítóberendezés (ILS – instrument landing system) cseréje, az elérhető legkorszerűbb és megbízhatóbb rádiónavigációs rendszerre. Az ILS CAT IIIB szerinti norma azt jelenti, hogy korlátozott látási viszonyok mellett, esőben, hóban, éjszaka vagy sűrű ködben, akár 15 méteres függőleges és 50 méteres vízszintes látástávolság mellett is használni lehet a repülőteret, amennyiben az érkező gépek és azok személyzete is megfelelően felkészült erre. Mindez jelentősen növeli a repülés biztonságát, és hozzájárul ahhoz, hogy a légitársaságok még jobban be tudják tartani a menetrendjüket.

A rádiónavigációs berendezések cseréje miatti pályazár nyolchetes időszakát kihasználva a egy sor egyéb javítást is elvégeztek a majdnem négy kilométeres pálya hosszában. Egyebek mellett kicseréltek 70 esővíz elvezető aknát, ahol kellett, kicserélték a pályába épített lámpák vezetékeit, kijavították a beton kisebb hibáit. Ez alatt az idő alatt megtisztították a betont a ráégett guminyomoktól, és újrafestették a pályán lévő jelzéseket, amik segítik a pilóták tájékozódását.
„A sokszor viharos, máskor meg szinte trópusian meleg időjárás ellenére sikerült tartanunk az eredetileg kitűzött határidőt, vagyis június végére, azaz a mai naptól az elérhető legjobb minőségben adjuk vissza a II. futópályát a forgalomnak.” – mondta Eiszrich László, a felújítást irányító Budapest Airport Műszaki Központ vezetője. Hozzátette: „Számunkra a repülés biztonsága az első; a felújított pályán naponta százötvennél is több repülőgép indul vagy érkezik. Köszönöm az alvállalkozóink támogatását, akik sokszor éjszaka és a hétvégeken is dolgoztak, hogy a kitűzött határidőre be tudtuk fejezni a munkát.”

A Budapest Airport egyúttal köszöni a környező települések, elsősorban Vecsés lakóinak a türelmét, akiknek a felújítás miatt ideiglenesen a megszokottnál több repülőgép elhaladásával kellett számolniuk.